Äkäslompolon puolesta: Ei Röhkömukanmaan (Tunturipalon) kaavalle

Vieras

/ #19

13.12.2013 10:18

Sanoin vain, että maisema ei aina ole kaikille se ykkösasia, mikä ei ole sama asia kuin laskettelijoiden tai kelkkailijoiden arvostelu.
On kuitenkin sääli, että rakentamisella pyrkimys näyttää olevan painopisteen muuttamiseksi näiden harrastusten hyväksi muiden kustannuksella. Alue kokonaisuudessaan hakkaa ehkä kaikki muut maailman kohteet muurtomaahiihtäjien paratiisina. Tuntuu siis hölmöläisten touhulta. Ja valtaisalle joukolle turisteja jo se itse maisema on iso juttu.

On myös joukoittain niin paikallisia kuin mökkiläisiä, jotka eivät ole halunneet Ylläksen seudusta massamatkailukohdetta. Sitä ovat ajaneet aikanaan erityisesti kunnan toisaalla asuvat/jopa muualta tulleet päättäjät voisiko sanoa vängällä läpi kaavoituksella. Kuuntelivat herkällä korvalla suuren yrittäjän toiveita, mutta samalla sivuuttivat paikallisten/mökkiläisten toiveet ja mielipiteet. Siinä sai paikallisdemokratia kyytiä. Nyt ollaan jatkamassa samaa rataa ...

Ne valot ja infra siellä tunturissa ja monet maisemaan sopeutumattomat rakennukset/rakennelmat ovat tulosta edellä mainitusta. Verrattuna moneen paikkaan Ylläksellä voisi vielä olla toivoa pysymisestä erilaisena. Ylläksen kaltaista oikea kylä-tunturit-paikallisuus -hieno luonto maisemineen, ei ole toista. Tarvittaisiin yhteistä tahtoa panna kuntoon olemassa oleva, poistaa erinäisiä haittatekijöitä muuttamalla valaistukset, asioden valvonta, järjestää maisemointi, lakata antamasta lupia sulkea maisema rakentamisella etc.. Näkemys ja ymmärrys näyttää puuttuvan monilta. Sahataan omaa oksaa, minkä keritään. ,

On tullut koettua paikkoja, kylläkin pienimuotoisempia, joissa on ollut todella ekologinen, viimeisen päälle mietitty konsepti ja saamani tiedon mukaan erittäin korkea käyttöaste.
On tullut myös koettua talvikeskuksia, joissa pienemmillä väkimäärillä, suppemmalla maa-alueella, on huomattavasti suuremmat määrät palveluja.

Valitettavasti näyttää Ylläksen kohdalla, että jälleen kerran asiat ollaan päättämässä muiden kuin kyläläisten /jo olevien mökkiläisten ja luonnon kustannnuksella aivan muiden eduksi. Onko jossain taustalla ajatuksia ulkomaisista sijoittajista? Rahaa maailmalta?

On hirvittävä sääli, että uhraamme parhaamme, oiken aidon luonnon, jota ei tarvitse "tehdä", vain suppean ryhmän intressien vuoksi. Sillä siltä tämä toimintamalli näyttää! Lyhytnäköinen, ahne "kvartaaliajattelu" on tämän päivän uskonto.