Perussuomalaiset ei ole "The Finns"

Vieras

/ #630 PERUSSSUOMALAISET SILLÄLAILLA

30.12.2013 12:19

HS 30.12.13

Otteita jutusta

Oi­keus­tie­tei­li­jät tyr­mää­vät pe­rus­suo­ma­lais­ten kan­sa­ne­dus­ta­jan ja Hel­sin­gin kau­pun­gin­val­tuu­te­tun Tom Packalénin eh­do­tuk­sen kau­pun­gin vuok­ra-a­sun­to­jen asuk­kai­den pis­teyt­tä­mi­ses­tä.

"Eh­do­tus on pe­rus­tus­lain ja kan­sain­vä­lis­ten ih­mi­soi­keus­so­pi­mus­ten kiel­tä­mää syr­jin­tää riip­pu­mat­ta sii­tä, oli­si­ko vuok­ra­lais­ten pis­tey­tys näen­näi­ses­ti neut­raa­lia", sa­noo Eu­roo­pan ylio­pis­toins­ti­tuu­tin kan­sain­vä­li­sen oi­keu­den pro­fes­so­ri Martin Scheinin.

Hän pi­tää eri­tyi­sen va­ka­va­na si­tä, et­tä eh­do­tuk­sen teh­nyt kan­sa­ne­dus­ta­ja Pac­kalén on edus­kun­nan pe­rus­tus­la­ki­va­lio­kun­nan jä­sen. Va­lio­kun­nan teh­tä­vä­nä on ar­vioi­da sen kä­sit­te­lyyn tu­le­vien la­kieh­do­tus­ten ja mui­den asioi­den pe­rus­tus­lain­mu­kai­suut­ta ja suh­det­ta kan­sain­vä­li­siin ih­mi­soi­keus­so­pi­muk­siin.

"On su­rul­lis­ta ja va­ka­vaa, et­tä pe­rus­tus­la­ki­va­lio­kun­nan jä­se­nel­lä ei näyt­täi­si ole­van mi­tään kä­si­tys­tä pe­rus­tus­lais­ta, va­lio­kun­nan teh­tä­väs­tä ei­kä ase­mas­taan va­lio­kun­nan jä­se­ne­nä."

Tu­run ylio­pis­ton val­tio­sään­töoi­keu­den do­sent­ti Juha Lavapuro pi­tää mal­lia on­gel­mal­li­se­na "ju­ri­di­ses­ti, so­siaa­li­ses­ti ja mo­raa­li­ses­ti".