Ei ydinvoimalaa Simoon

Nero _Kasta
Kemi

/ #28 Pyhää ja yksinkertaista...

28.04.2008 10:26

Riippumatta siitä mitä vaikutuksia lauhdevedellä on niin oletko miettinyt niitä vaikutuksia ja seuraamuksia ja sitä yksinkertaista seikkaa että niiden vaikutukset tänne sijoitettuna ulottuvat naapurivaltion aluevesien puolelle ? Tietysti joku voisi ajatella että johdetaan lauhdevesi jonnekin muualle, mutta kun kyseessä on meri Perämeri niin on myös sellaisia seikkoja kuin merivirtaukset, jos niistä olet kuullut.

Tässä yleisessä "ydinvoima on pop" hölpötyksessä luetallaan aina samaa liirumlaarum litaniaa ydinvoiman puhtaudesta ja turvallisuudesta kuitenkaan edes miettimättä mitä vaikutuksia ydinvoimalalla tiettyyn ympäristöön sijoittamalla on niin kuin sillä ympäristölle ei olisi mitään tekoa asiassa. Tästä ydinvoimalasta tänne sijoitettuna on turha puhua minään "slam dunk" juttuna.

Outokumpu varmasti hyötyisi voimalan läheisyydestä, mutta häviää 100 kertaa enemmän imagollisesti mikäli käy ilmi että ydinvoimala suoraan, epäsuoraan, rankennus tai käyttö vaiheessa aiheuttaa alueellisia ympäristövahinkoja. Ymmärtääkseni Outokummon tasoisella suuryrityksellä ei ole varaa eikä intresseja ryhtyä johonkin tämän kaltaiseen "noppapeliin".

On kovin paljon todennäköisempää että, jos sakemannit sen yhden jakoon tulevan ydinvoimalan rakennusluvan saavat (jota tuskin saavat) niin silloinkin voimala on toteutuksellisesti helpompi ja varmempi ratkaisu sijoittaa muualle kuin tänne.