Koiratappeluista suurempi tuomio

Hanna Mäkinen

/ #6 Antti Karppi, sietäisit hävetä!

02.05.2008 02:35

Kuka sinä olet olevinasi sanomaan, että eläin ja ihminen eivät ole vertailukelpoisia keskenään?! Tuollaisen sloganin aivoton toisteleminen on jo tyhmää sinänsä: oletko itse miettinyt asiaa? Kyllähän sitä voi verrata vaikka banaania ja DVD-levyä, jos on vertaillakseen.

Ihminen ei ole millään tavoin eläintä arvokkaampi, ja jos meillä on sitä kuuluisaa "kykyä ymmärtää", meidän tulisi älyllisesti kehittyneenä lajina tajuta vastuumme myös muiden lajien hyvinvoinnista. Ymmärrätkö sinä, että koiraan sattuu, jos toinen koira puree sitä? Sen verran pitäisi kapasiteettia ihmisaivoista löytyä. Saisi jokaiselta ihmiseltä löytyä sen verran selkärankaa, että kantaisi vastuunsa, eikä viljelisi tuollaista egoistista paskapuhetta eläinten arvottomuudesta!

Ellemme kykene asettamaan muiden lajien edustajia elävän yksilön asemaan siinä, missä itseämme, se viimeistään todistaa, ettemme ole niitä muita lajeja parempia missään suhteessa: samanlaisia omaa etua tavoittelevia itsekkäitä paskiaisia.