Kannabis lailliseksi

hki

/ #602 Todisteita on

05.05.2008 17:38

Hollannissa käyttäjämäärä ja kokeilut jo lisääntyneet, unohtamatta ei rekisteröityjä tapauksia.

"Hollannissa viisi aikuista kymmenestätuhannesta sairastuu skitsofreniaan vuosittain. Kannabiksen käyttö on lisääntynyt Hollannissa jatkuvasti: käyttäjiä oli 326 000 vuonna 1997, kun taas vuonna 2001 määrä oli jo 408 000. Kahdeksaantoista ikävuoteen mennessä puolet hollantilaisista miehistä ja kolmannes naisista on kokeillut kannabista ainakin kerran. Kannabis on saanut ”vaarattoman” huumeen leiman, koska se ei aiheuta fyysistä riippuvuutta kovin nopeasti"

"Kannabista on pidetty suhteellisen harmittomana huumeena, mutta väestötason tutkimukset paljastavat enemmän tai vähemmän vakavia mielenterveyshäiriöitä."

"Lisäksi Britanniassa harkitaan nyt kannabiksen luokittamista takaisin huumeiden B-luokkaan, josta huume tiputtiin lievempään C-luokkaan vuonna 2004. [i][b]Luokitus perustuu huumeen vaarallisuuteen ja sitä kautta määritellään myös kannabiksen käytön rangaistavuus"[/b]
[/i]

Kannabis on siis vaarallinen huume pitäaikaisten tutkimusten valossa.
Kannabiksen lailistaminen olisi selkeä viesti yhteiskunnalle, että huumeiden käyttö olisi hyväksyttävää. Kannabisten laillistaminen vaarantaisi lasten ja nuorten tulevaisuuden. Laillistaminen laskee kynnystä kokeilemiseen ja riskiä siirtyä vahvempiin huumeisiin.