Pallas säästettävä lisärakentamiselta

Nurmes

/ #13 Luonnon vai matkailun ehdoin

08.05.2008 22:00

Tämän adressin aihe on erittäinkin kannatettava. Allekirjoitin. Kuitenkin täällä olevista mielipiteistä herää kysymyksiä.

Jos useita kertoja vuodessa ajaa päräytetään (sillä citymaasturilla) Etelä-Suomesta Pallakselle kuinka suuresta luonnon varjelusta on enää kyse? Etteihän silloin ole kyse siitä, että haluttaisiin pitää Pallas pienemmän porukan ”idyllisenä lomanviettopaikkana”. Siis omien etujen varjelusta, ei Lapin luonnon.

Luonnonpuistot ja vielä enemmän suojelualueet on perustettu luonnon suojelemiseksi, ei ihmisen viihtyisyyden lisäämiseksi, saatikka matkailuelinkeinon edistämiseksi. Luonnonpuistoissa ja valitettavasti jopa suojelualueilla tästä periaatteesta on lipsuttu pitkin matkaa. Eihän pienimuotoinen, merkityillä reiteillä liikkuminen ja kämpissä / leireissä yöpyminen puistoja juuri kuluta. Se on itse kullekin ihan hyvä keino käydä niihin tutustumassa, kerran elämässään. Kamera mukaan, jos muisti ei pelaa. Massaturismi kuitenkin sekä tuhoaa luonnonpuistojen luontoa että on ympäristölle muutoin erittäin haitallista. Lapissakin junayhteys (jos sitä edes käytettäisiin) päättyy etelään, Rovaniemelle.

Matkailu nykyisessä muodossaan on äärimmäisen teennäinen ja tuhoisa elinkeino, jota ei pitäisi edistää millään muotoa. Samaan kategoriaan menee lisääntyvä vakinaisen asutuksen keskittäminen muutamaan keskukseen ja muun Suomen alistaminen vapaa-ajan periferiaksi. Tämä kehitys pitää pysäyttää. Vaihtoehto ”suur”kaupungeille ovat ihmisen kokoiset pientaajamat (ja haja-asutus), jotka ovat energian ja ruoan suhteen mahdollisimman omavaraisia. Tieliikennettä tulee korvata tieto- ja raideliikenteellä. Taajamien sisäiseen ja lähitaajamien väliseen liikenteeseen sopivat sähköautot. Sähkö tietenkin tuotettuna hajautetusti uusiutuvilla energianlähteillä. Näin menetellen kaikilla ihmisillä olisi luontoa lähettyvillä, sitä ”luonnon rauhaa” ei tarvitsisi lähteä hakemaan joka viikonloppu satojen kilometrien ja bensalitrojen päästä.