Pallas säästettävä lisärakentamiselta

Espoo/Muonio

/ #26 Kansallispuistoalueen käyttö

16.05.2008 17:29

Miksi massiivinen uusi hotelli pitää rakentaa vanhan paikalle? Samat ihmiset tulevat Pallakselle, vaikka majoitus olisi alempana alueen ulkopuolella. Vanhan hotellin voisi kunnostaa retkeilijöille, jotaka tarvitsevat yhden yön majoituksen vaellusreitin varrella. Lisäksi paikalla voisi toimia rinneruokala ja -kahvila.
Varsinainen hotellimajoitus uusine kapasiteetteineen saisi olla alempana ja sinne tehtäisiin päiväkävijöillekin parkkipaikat. Ylemmäs olisi minun visiossani järjestetty köysiradan, hiihtohissin tai rinnejunan tapainen yhteiskuljetus. Tällä tavoi voisi nykyisen hotellialueen kuluneisuutta vähentää ja luonto säästyisi. Onhan Äkäslompolossakin hotellit alhaalla ja rinteeseen mennään erikseen. Jos hotellikeskittymä olisi alempana, voisi sieltä käsin vetää sopivia murtsikalatuja ja tehdä erilaisia poro-, koira- ja moottorikelkkaretkiä. Hotellialueen mahdollinen laajentaminenkin sujuisi ilman lakimuutoksia ja vähemmällä porulla ja yrittäjä saisi varmasti investoinneilleen katetta. Lisäksi Oloksen ja Pallaksen palvelujen yhdistäminen kävisi paremmin. Toivon, että Paula Lehtomäki, jota pidän erittäin älykkäänä naisena, voisi harkita asiaa vielä uudestaan ja tarkistaa mielipiteensä. Se olisi sitten todellista älykkyyttä, jota harva mies pystyy osoittamaan.
Pirkko Vironseppä, mökinomistaja kansallispuiston kupeesta.
PS. En pelkää oman rauhani puolesta, sillä hotellivieraat eivät pitkälle retkeile, vaan Pallaksen luonnon ja maisemien takia.