Pallas säästettävä lisärakentamiselta

Katri Laaksonen
Raattama

/ #27 Möröt kuriin

16.05.2008 19:10

Toiselta puolen tunturia koetan leipäni raapia. Ei ole paikallisen ihmisen helppo puoltansa valita. mutta olenkin tässä miettinyt että pitääkö aina olla voimakkaita mielipiteitä puolesta tai vastaan. Päätin olla laittamatta lusikkaani tähän soppaan, mutta näin tässä sitten kävi. Olen seurannut tilannetta junan tuomana, paikallisena asukkaana, yrittäjänä, poromiehen vaimona ja matkailuyrittäjän tyttärenä. Eli monelta kantilta joudun asiaa punnitsemaan.

En tiedä mistä aloittaisin, vai aloitanko ollenkaan. On järjetöntä verrata Leviä tai Yllästä Pallakseen. Niistä ei tulisi puhua edes samassa lauseessa. Uhkakuvia saa tietenkin puolestani maalata, lapsiakin pelotellaan möröillä, jos haluataan näiden olevan kilttejä. Yritän vain sanoa että jokaiseen väitteeseen löytyy vastaväite. Jos me alkaisimme puhumaan faktoilla, mörköjen sijaan, asiaan voisi tulla selvyys. Toistemme syyttely, kateus, tulevaisuudenpelko...
Nyt puhutaan isoista asioista, mutta onko ne oikeasti kansanliikkeen kokoisia. Kuitenkin tämä koskettaa eniten lähialueen ihmisiä. Jos P.Y:n pelko estää meitä toimimasta oman etumme nimissä, on sama silloin olla hiljaa. Samaan pyöreään pöytään tulisi istuttaa P.Y joka pallaksen hankkeeseen on alkamassa, lähialueen toinen majoitusyrittäjä ja ohjelmapalveluyrittäjä, metlan edustaja sekä Palkisen poroisäntä tai palkisen edustaja. Lisäksi päätöksentekoon vaikuttava taho eduskunnassa. Lähialueiden kylien tulisi valita joukostaan edustaja ja jos kantoja kylissä on kaksi, molemmista ryhmistä.

Itseäni syö kovasti se että puhutaan yleisesti paikallisten mielipiteistä...
Itse en ole puolesta enkä vastaan ja olen puolesta sekä vastaan. Tämä johtuu tietämättömyydestä. Tuleeko hotellista kuusinkertainen, kahdeksankertainen vai kymmenkertainen nykyiseen kokoonsa nähden? Yltääkö hotelli vahanhotelliraunion luokse vai rajoittuuko rakennusoikeus sen nykyiselle tontille luontokeskukselta hotellin takana olevaan teko lampeen? Tiedän että osa paikallisista on nähneet hotellin piirustukset ja suunnitelmat, itse en niistä tiedä. Olisiko ne aika julkistaa yleisölle. Tietämättömyys Ja ennakkoluulo ovat uskoakseni tämän projektin uhka.

Kiireen rajan ulkopuolella ihmisiä luulisi kiinostavan sekin miten pallaksen lähikylien kolulut lopetetaan ja jo ensimmäiseluokan lapset joudutaan lähettämään 50km päässä olevaan koulukeskukseen. Mutta tämä on paikallisten ongelma, ei ole hiihtolatujen kunto tai homeinen hotelli kyseessä, tämä ei ole teille tärkeää.

Katri Laaksonen/Raattama