Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

ei poroja
kuusamo

/ #2

04.01.2007 15:45

Tämä on hyvä idea, jotta ihmiset saa ottaa kantaa monesti niin tunteita kuohuttavasta asiasta kuin porot. Vikahan ei ole poroissa, vaan tavassa, kuinka niitä voi pitää. Vain harva elinkeino (ilmeisesti mikään muu ei onnistuisi) saa toimia, niinkuin voimassa oleva poronhoitolaki antaa porojen omistajien toimia.

Ajatellaan vaikka Liikennevakuutuskeskuksen tilastoa vuodelta 2005. Teillä tapahtui 3569 liikennevahinkoa, jossa toisena osapuolena oli poro. Kertakorvausta on maksettu 358 euroa / elukka. Se on yhteensä noin 1 300 000 euroa, eli vanhassa rahassa yli seitsemän ja puoli miljoonaa markkaa. Ja nuo rahat oli pelkästään poroista.

Paljonko on maksettu muita korvauksia samoista liikenneonnettomuuksista. Esim. henkilövahinko-, autojen hinaus- ja vauriokorvauksia. Porokolarissa voi tulla lisäksi myös työstä poissaoloja, peruuntuneista ja keskeytyvistä lomamatkoista tulevia mielipahoja ja ylimääräisiä kuluja.

Pelkästään liikenteessä poroista tulee meille muille vakuutuksenottajille lisäkulua.
On tietysti muitakin ongelmia, joita nuo vapaasti viilettävät elukat aiheuttavat.

Petoeläin asiaan sen verran, että pedot ovat olleet luonnossa varmaankin yhtäpitkään kuin porot, mutta tuntuu siltä, että pedoilla ei ole siellä enää oikeutta olla, vaan kaikki pitää tehdä porojen ehdoilla. Tuskin petovahinkokorvauksetkaan aivan pieniä ovat.

Mielestäni ainut oikea ratkaisu tähän asiaan on se, että poroja omistavat henkilöt kasvattaisivat eläimensä omilla tonteillaan ja tarhoillaan niinkuin esimerkiksi lehmiä, sikoja, sonneja, villisikoja yms. tuotantoeläimiä on iät ja ajat kasvatettu.

Porot eivät silloin pyörisi toisten pihoilla, ajoradoilla ja pelloilla.
Tokkopa petoeläimiäkään silloin tarvitsisi niin kuumeisesti yrittää metsästää.

Poronhoitolaki pitäisi päivittää 2000- lukua vastaavaksi. Elämme sentään sivistysvaltiossa.

Lopuksi lainaus suoraan poronhoitolaista.

Ja lukekaa varsinkin tuo viimeinen lause eli kolmas momentti.

31 §
Vahinkojen ehkäiseminen
Poroja on hoidettava siten, etteivät ne pääse viljelyksille ilman maanomistajan, taikka silloin kun hallintaoikeus kuuluu muulle kuin maanomistajalle, haltijan lupaa eivätkä aiheuta vahinkoa metsänuudistusaloilla oleville taimikoille tai muutoinkaan aiheuta tarpeettomasti vahinkoa maa- tai metsätaloudelle. Muualla kuin saamelaisvaltuuskunnasta annetun asetuksen [(824/73) 1 §:n 3 momentissa] tarkoitetulla saamelaisten kotiseutualueella poroja on lisäksi hoidettava siten, etteivät ne pääse puutarhoihin, vakinaisten asuntojen pihoihin tai muille erityiseen käyttöön otetuille alueille.

Jos poroja on hoidettu 1 momentin vastaisesti, maanomistajan tai vahinkoa kärsineen on ilmoitettava asiasta paliskunnalle, jonka tulee toimittaa porot välittömästi pois.

Jos paliskunta laiminlyö 2 momentissa tarkoitetun velvollisuutensa, maanomistajalla tai vahinkoa kärsineellä on oikeus toimittaa porot pois paliskunnan kustannuksella.

Hyvää uutta vuotta sulassa sovussa porollisten ja porottomien kanssa.