Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Kimmo Reinikka
Puolanka

/ #5

04.01.2007 18:45

Että sillai.Onpa asiallinen Nakke.Voisit ainakin laittaa oman nimesi,oishan se jonkinlainen miehisyyden merkki.Kun kerran harrastelijoista puhutaan,niin mikäpä siinä.Onko oikein,että harrastelija poro"miehillä" on samat poro"mies" oikeudet kuin oikeasti sitä elinkeinonaan harjoittavalla.Esim.ALV-vähennys oikeus kaikista mahdollisista esim.m-kelkka,aseet,polttoaineet,vaatteet ym.ym...aseen kuljetusoikeus m-kelkalla ajettaessa(minkähän takia ?).Ja niistä oikeasti ammattiaan harjoittavia, porotaloudesta eläviä talouksia ei esim.Puolangalla taida olla monta,mahtanee sopia yhden käden sormilla laskettaviksi.Kuuntelin Hallan paliskunnan poroisännän Hannu Kaartisen haastattelua Kainuunradiosta 3.1.07 ja täytyy sanoa,että nauruhan siinä pääsi.Hän oli oikeassa,vain siinä,että kyllähän täällä tilaa on,niin porottomille kuin porollisillekin,mutta muu oli täyttä potaskaa.Esim.porojen haku pois poronhoitoalueen ulkopuolelta ja vahinkojen korvaaminen ei ainakaan ole toiminut kaikissa tapauksissa Puolangalla-onhan siitä todisteena Kajaanin käräjäoikeuden päätös menneeltä vuodelta.Oma kotimökkini on n.30 kilometrin päässä poronhoitoalueen rajasta ja sielläkin asustelee kymmeniä/satoja poroja syksyisin ja alkutalvesta,eikä varmasti auta mitään vaikka asiasta huomauttaisikin,siitähän saa palkaksi vain vittuilut ja vittumaisenmiehen maineen,jonka kylläkin kestän jollakin lailla....ja kauniiksi lopuksi:Harvoin pienetvihreätmiehet puhuu asiaa,mutta nyt vähän kuulostaisi siltä.