Ryhmäkanne saatava ympäristölakiin

/ #6 Re: Talvivaara

06.02.2014 19:38

#2: Yhden rivin lottoaja - Talvivaara

Kiitos palutteestasi. En ole yhtään pettynyt näkemyksiisi. Olet näköjään menettänyt luottamuksesi maamme oikeuslaitokseen. En menisi ihan totaalista tuomiota julistamaan. Talvivaaran kaltaisen moniongelmaisen kaivoksen kohtaloa ei voida kuitenkaan oikeudessa päättää. Siellä voidaan tietenkin antaa tuomioita siitä, jos kaivos ei ole noudattanut ympäristölupaa. Varsinaista ongelmaa, toimiiko kaivoksen metallien talteenotto prosessi, sitä ei mikään oikeusaste pysty päättämään. Oikeuden käyttö olisi samalla tasolla kuin noitavainojen aikaan.
Sen pitää pystyä asiatuntijoitten ratkaisemaan. Kokemusperäistä tietoa on jo kerääntynyt Talvivaaraan riittävästi.

Heitin tuomarin asemaan ironisesti Kainuun ELy:n. On todella typerää, että organisaation alin taso on jätetty yksin vastuuseen kaivoksen valvomisesta, eikä ole annettu edes riittäviä henkilöresusseja tehtävään.Tietääkseni Talvivaaraa on päätoimisesti valvonut vain yksi henkilö.