Pallas säästettävä lisärakentamiselta

Adressin tekijä

/ #33 Ensimmäinen osavoitto

29.06.2008 08:37

Suuret kiitokset kaikille, jotka olette allekirjoittaneet adressin, levittäneet siitä tietoa tai pitäneet Pallaksen asiaa muuten esillä! Kuten edellisessäkin viestissä todettiin, adressi ja Pallaksen puolesta syntynyt kansanliike ovat saavuttaneet ensimmäisen osavoittonsa. Rakentamisen sallivan lakiesityksen eduskuntakäsittelyä on lykätty syksyyn, ja sitä ennen ympäristöministeriö tekee lisäselvityksiä. Alun perin ministeriö ilmoitti tavoitteekseen viedä laki eduskunnasta läpi nopeasti, niin että se olisi astunut voimaan ennen juhannusta.

Lykkäykseen näyttäisi vaikuttaneen kaksi seikkaa: lakiesityksestä lausuntokierroksella löytyneet puutteet sekä kansalaisten esiin tuoma mielipide, missä adressin nopeasti kasvaneella nimimäärällä oli tärkeä osansa.

Syksyllä on syytä olla taas valppaana. Eduskunnalle annettava uudistettukin lakiesitys tulee tiettävästi edelleen tähtäämään hotellin lisärakentamiseen. Adressiin kannattaa siis edelleen kerätä nimiä kertomalla siitä kiinnostuneille tutuille ja esimerkiksi netin keskustelupalstoilla.

Adressi luovutetaan eduskunnalle siinä vaiheessa, kun lakiesitys on tulossa eduskuntakäsittelyyn. Tarkka aika riippuu lakiesityksen etenemisaikataulusta, joka selviää myöhemmin.

Eduskunnan päätös tulee olemaan kauaskantoinen: paitsi että rakentaminen vaikuttaisi Pallaksen luontoon ja luonteeseen, tällainen lain muutos yhden kansallispuiston kohdalla helpottaisi samantapaisten muutosten läpimenoa myöhemmin muissa kansallispuistoissa. Tähän kaikkeen voimme vielä vaikuttaa.

Oikein hyvää kesää kaikille!
toivottaa adressin alullepanija