Ruokalarakennus säilytettävä

Historiaton Salo on tylsä

/ #17 Kaunis kokonaisuus säilytettävä

17.02.2014 14:55

Suojeltu yli 100-vuotias, kaunis ruokalarakennus pitäisi säilyttää jälkipolville. Salossa on tähän mennessä tuhottu aivan liikaa vanhoja rakennuksia. 100 000 euron tuhlaaminen kauniin talon purkamiseen tuntuu silkalta hulluudelta. Jos kulttuuriyhdistys on lupautunut tekemään talon kunnostustöitä, tämä pitäisi hyväksyä. Vanha ruokalarakennus yhdessä vanhan kaupungintalon kanssa muodostaa hyvän kokonaisuuden. Minusta myös Heikolan talo pitäisi säilyttää. Entinen kaupunginarkkitehti antoi SSS:ssä ymmärtää, ettei talolla olisi mitään arvoa. Minusta se ainakin ulospäin näyttää kauniilta, vanhalta talolta, vaikkei se vielä ihan 100 vuotta ole täyttänytkään. Se sopisi vallan mainiosti paikalleen niiden muiden talojen kanssa. Jos tosiaankin uudesta kaupungintalosta ei siten aukeaisi jokinäköalaa, ajattelen, että virkamiehille tekisi pieni happihyppely ja kävely ulos joenrantaan vain hyvää tauoilla. Hienon historiallisen korttelin jyrääminen vaikka kaupungintalon pysäköintialueeksi olisi törkeää.