Ei kansalaisten sormenjälkirekisterille

Maria Niemelä

/ #8 Rikoksien ehkäisystä

21.07.2008 19:54

Sormenjälkitunnisteilla voidaan estää ainakin iso liuta uusintarikoksia. Jospa se raiskaaja jättää sen seuraavan naisen raiskaamatta koska sormenjälkitiedot opastavat poliisin ovelle jo heti sen ensimmäisen jälkeen?

Lisäksi biotunnisteet auttaisivat ruumiiden tunnistamisessa - Thaimaassa tsunamin jäljiltä tämä järjestelmä olisi vähentänyt monien uhrien perheiden tuskaa ja surua.

Toki kannattaa ja pitääkin keskustella siitä, kuinka voimme luottaa siihen, että rekisteriä ei väärinkäytetä. Lakihan sanoo tarkkaan, mihin tarkoitukseen rekisteriä saisi käyttää, mutta ikävä kyllä pelkkä lain olemassaolo ei estä väärinkäytöksiä. Ehkäpä itsenäinen, poliisilaitoksesta erillinen valvontaelin, joka tapauskohtaisesti myöntäisi luvan rekisterin käyttöön? (Tosin moinen elin saattaisi lisätä byrokratiaa melkoisesti ja ennen kaikkea viivästyttää tutkintaa).

Täydellistä järjestelmää - kuten täydellistä maailmaakaan - ei ole, mutta pyrkimystä parempaan suuntaan pitää olla. En allekirjoita addressia, mutta ymmärrän hyvin kritiikin järjestelmää vastaan.