Adressi Suomen pelimonopolin toimintaa vastaan

Vieras

/ #146 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

12.07.2011 18:35

#145: - Re: Re: Re: Re: Re:

Kyllähän tuo väite suomalaisten pelifirmojen paremmasta valvonnasta perustuu ainoastaan uskoon, kuinka hyvin ja rehellistä meillä Suomessa on, toisin kuin muualla. Kuitenkin, jos vertaillaan " paperilla " noita valvontakuvioita, niin kyllähän tuo edellesessä kirjoituksessa mainittu esimerkki on luotettavampi. Meillä tosiaankin mahdollisuus hyvävelitoimintaan on selkeä riski. Valvovat tahot tekevät sitä muiden toimien ohella ja kun kyse on tämäntyyppisestä monopolista, niin suhtautuminen tuskin on kauhean kriittistä. Ministeriö, jonka johdossa on politikko valvoo valtion ohjaaman yrityksen toimintaa, jonka johdossa on toinen politikko ja joka on perinteisiä politikkojen suojatyöpaikkoja tai eläkevirkapaikkoja. Samaan aikaan kyseisten firmojen työntekijöitä käytetään asiantuntijoina ja myös politikkojen kuin myös valvovan ministeriön intresseihin kuuluu mahdollisimman isot tuotot. Voidaanko todellakin pitää luotettavana valvontana ja vastuullisen toiminnan ihannemallina, jos tuota tekee elin, jonka etuihin kuuluu, että ihmiset syytäisivät mahdollisimman paljon rahaa menemään erilaisiin peleihin?

http://www.gamblingcommission.gov.uk/ on puolueeto yritys, jonka toimeksiantajana toimii Britannian sosiaaliministeriö. Sen varsinainen työsarka on tuo valvonta ja muut rahapelien ongelmat. jota on toteuttamassa parisataa päätoimista työntekijää. Valvottavia yrityksiä on useita, jonka seurauksena myös tämä valvonta on ikäänkuin kahdelta suunnalta valvottua. Ministeriö tarkkailee, mutta myös kunnolla toimivilta yrityksiltä tulee kommenttia, jos valvonta kilpailijoiden kohdalla klikkaa. Monet yritykset toimivat eri verkoissa. Useat esimerkiksi Ongamella. Siellä on keskenään sovitut kriteerit ja toimintamallit, mitkä ovat taas verkon omassa valvonnassa. Ja kaiken tuon päälle tuo joaikaisemmin mainittu http://www.ecogra.org/Services/SafeandFairSeal/SafeFairSealCriteria.aspx. Enpä menisi väittämään, ettei ulkomaisten saittien toiminta ole valvottua ja luotettavaa.

Myös erilaiset EU kuviot mahdollistavat esimerkiksi myös suomen viranomaisten saada pelaajakohtaisia pelitietoja, jos on syytä epäillä rikollista toimintaa.

Ei Suomessa sen paremmin kuin muillakaan saiteilla ole mitään keinoa varmistaa muuta kuin, että pelitilin avanneen nimen takaa löytyy oikea henkilö. Kuka sitten sillä nimellä oikeasti pelaa, on aivan eri asia. Ei siihen, että pelaa jonkun muun nimissä tarvita kuin diili jonkun kanssa. Aika vaikeata tuo ulkomaisillakin saiteilla on ilman vastaavaa diiliä.