Mopokortti-ikää ei muuteta

Hämeenlinna

/ #37

02.08.2008 02:31

SYNKKÄÄ HUOMENPÄIVÄÄ, TOIVOTTAA... Mopo on vuosikymmeniä ollut nuorison ensimmäinen kosketus oikeaan liikenteeseen. Viisitoistakesäinen on hurauttanut sillä kätevästi koulu- ja vapaa-ajan matkat. Oma mopo on antanut nuorelle mahdollisuuden laajentaa liikenereviiriään. tutustua uusiin kavereihin ja solmia uusia ystävyyksiä
Mopo on kaikenkaikkiaan ollut jo monen sukupolven ajan Suomen nuorison itsenäistymisen ja vapaan liikkumisen mahdollistava väline. Näin on myös vielä toistaiseksi, ja toivottavasti näin on tulevaisuudessa.
Ikävä kyllä asiat saattavat muuttua tuntuvasti lähitulevaisuudessa, Jos uusia mopokorttiasetuksia pohtiva viranomaistyöryhmä olisi saannut tahtonsa läpi, olisi mopoilu
saattanut olla ohi 15-kesäisten osalta vuoden alusta lähtien.
Mopokorttiasetusten uudistusta pohtiva työryhmä lähetti lausuntokierrokselle esityksen jonka mukaan mopokortti tutkintoon tulee tulevaisuudessa sisältyä pakollinen teoria- ja ajokoe ja sekä tätä edeltävää teoria- ja ajo opetusta. Tämä tulee nostamaan mopokortin hinnan nykyisestä noin 60e jopa 10x 600 euroon! Eikä tässä vielä kaikki.
Uusia mopokorttisäännöksiä pohtiva työryhmä suunnitteli myös yleisellä tiellä mopon ajamiseen oikeuttavan ikärajan nostoa 16 vuoteen! Samaa asiaa ajetaan myös Ruotsista. Ja eihän suomalainen viranomainen voi olla mitenkään ruotsalaista virka ja-siskoa suvaitsevampi rajoituksia laatiessaan, paremminkin päinvastoin. Viimeisimpien tietojen mukaan ikärajanostoa ei ole vielä ehdoitettu
Se onko mopolla ajamisen ikärajan nostoon mitään järkeä tai faktisia perusteita, on viranomaisille ja päättäjille epäolennaista. Pääasia näyttää olevan 15-vuotiaiden nuorien vapaata liikkumista kahlitsevien kieltojen ja asetusten aikaansaanti.
Tosin asialla on kauaskantoisempia seurauksia. Mopokortin ikärajan nosto tulisi aiheuttamaan ns. lumipalloefektin, joka loppupeleissä vaikuttaa jopa kymmeniin tuhansien suomalaisten toimeentuloon.
Jos mopokortin ikärajaa nostettaisiin 16 vuoteen rukattaisiin samalla moottoripyöräkorttien ikärajaa.
Viranomaistyöryhmäm suunnitteleman ehdotuksen mukaan kevarikortti-ikä olisi nostettu 18 vuoteen. Koska moottoripyörän a1 ja a2 ajokortin välissä tulee 2 vuotta, pikku:an (A2-ajokortti) nousisi täten 20 vuoteen ja vapaaehtoisen a-ajokortin 22 vuoteen. Lisäksi 2011 lainsäädäntöön tuleva eu-direktiivi vaatii 24 vuoden ikää moottoripyörän A-ajokortin suorittamiseen, ellei hakijalla ole aikaisempaa moottoripyöräkokemusta (A1/A2 -ajokorttia.
Ei tarvitse olla kummoinenkaan guru ennustaakseen, että tällä järjestelyllä saadaan koko moottoripyöräala polvilleen. Tuloksena arviolta 20.000 työpaikkaa joutuisi liipaisimelle. No onhan meillä Nokia, toistaiseksi*