TSJ:n ja Rouskiksen fuusiolle EI

Sakari Turila

/ #21 Varajärvelle mietittävää

18.03.2014 18:46

Taisit googlata minut mutta mitäs siitä.
Ensinnäkin mitä ylivoimaista on massapoltossa kysyn vaan, eikä sille kaavailla jopa läteveroa. Syy miksi ei innovatiivisuutta hyväksytä on kuntaliitossa ja kateudessa. Suomessa jätteiden koneellinen laittelu on lasten kengissä vaikka suomessa on ilmeisesti maailman kehittyneimpien laittelujärjestelmien tekiäkin,ZenRobotics, Ihmettelen myös että miksi suomessa ei haeta mallia euroopasta tai käsittäähän sen kun jätehuolto pakotetaan kuntayhtiöille vaikka ei laki sitä määrää ja jos lähtee kehittämään esin laittelua niin pitää asiasta myös ymmärtää muutakin kun kumpaansuuntaan mutteri kiristyy, siinä voi joutua jopa likaamaan kätensä kun joutuu jätteiden kanssa samaan tilaan joka ei ole kirjoituspöytä, henkilöstönkin pitää ymmärtää mitä missäkin tapahtuu ja miksi. Kehitys työ ei onnistu välttämättä budjetin mukaan eikä ainakaan kunnallisen päätöksenteko moodin mukaan, päätäksien teko aivan liian hidasta. se syy miksi ideoihin ei tartuta näkyy mahdollisesti salon osalta kulpyhuoneesi peilistä ja ehkä enemmän heikkilän kylpyhuoneen peilistä, lisänä vielä kateus" ei voi sallia jos se onnistuukin ja rikastuu". Lisäksi nykyinen jäte laki mahdollistaa kikkailun mutta kuinkahan kauan?

Tosiaan olen kiikalankenttää hallinnoivan kiiklasäätiön pj, sekä salonseudun ilmailukerhon hallituksessa. Kiikalan kentän taantumaa en ota kontolleni koska edeltäjäni muutosjohtaja koskinen oli pj ennen minua ja hänkään ei saanut salolta senttiäkään apuja salolta minkä ainoa lentokenttä kiikala on. Kiikalan lentokenttä tarvitsisi karkeasti puoli miljoonaa € niin saataisiin kenttä siihen vaiheeseen että kentän olisi mahdollista kehittyä itse itsenäisesti, kentästä saataisiin kiinnostava ja käyttäjämäärää lisättyä, Ensi kesästä tulee mielenkiintoinen kun yritämme lisätä toimintaa, sielä on paljon toimintaa. Kenttää pystyisi kehittämään enemmänkin mutta vaatisi taloudellisia sitoumuksia ja riskejä liikaa, vai oletko itse valmis takaamaan henkilökohtaisesti rouskiksen lainat, minä en ainakaan ole valmis takaamaan henkilökohtaisesti kiikalan kentän kehityslainoja, saisin varmasti kentän nousuun mutta en mitään korkoa sioitukselleni, riskinä vielä salon ympäristöviranomaisten tietämättömyys lentotoiminnasta, uhkana koko kentän sulkeminen.

En iloitse missäänvaiheessa ekokemin aiesopimuksesta koska salossa on jo laitteisto jolla koko salonseudun ja rouskis kuntien jätteet voitaisiin laitella ja kierrättää, jätelakikin haluaa tätä enemmän kuin massapolttoa. Hyötykäytön porttimaksukin on alle puolet rouskiksen maksusta.
Tämä pyörittely ei missäänvaiheessa ole turhaa vaan täysin tarpeellista, se joka täältä jopa alihankintayritykset voi karkottaa on enemmän rouskiksen ansiota , millaisen kuvan rouskiksen kiukuttelu aiheettomien korvausvaatimuksien tekiänä antaa kunnan suhtautumisesta yrittäjiin.
Rouskishan on käynyt periaatteessa läpi kaikki konstit nostaa kovauskanne yksityistä jätteenlaitteliaa vastaan ja todettiin aihettomaksi jopa pitkän poliisitutkinnan jälkeen. toki yksi epätoivoinen juttu on vielä jäljellä enkä usko että rouskis siihen turvautuu meinaan kantelu oikeusasiamiehelle.
Fuusion hyväksyntä ja hankintarenkaan ikeen alle joutuminen mahdollistaa kuntasektorille ainoastaan rajattoman maksuautomaatin alueella asuville kuntalaisille ja se jos joku on omiaan karkottamaan asukkaita ja sitä kautta yrityksiä. Sitten on pakko panna kioskit kiinni jopa rouskiksen haarakonttori ja sadanmiljoonan investointi mutta rouskis on saanut aikaiseksi mahtavan maamerkin jo penkan muodossa, joko on salon korkein kohta?