Saimaan järvilohireitti vapaaksi

Koko maanlaajuinen ongelma!

/ #25 Muuitaman kymmenen raha ei ratkaise vaan tiedottaminen asiasta.

19.03.2014 06:25

Saimaassa on jäljellä Suomen ainoa luontainen ns. reliktijärvilohi, joka on entisaikoina jäänyt Saimaan vesistöön "loukkuun". Vesivoimalaitoksien, tehtaiden ja maatalouden-karjankasvatuksen aiheuttama luontaisten kutujokien tuhoaminen olisi estettävä. Tämä on erityisen tärkeää myös muissa vesistöissä; niin merissä kuin järvissä. Myös luontainen järvitaimen on erittäin uhanalainen ja kuollut jo sukupuuttoon monilla järvillä. Istutettu lohikala ei jatka sukua monista syistä. Kutujoet on tuhottu, jäljellä olevien kutujokien edustat verkotettu. Niiden kunnostamiseen tarvitaan paljon eri intressien voimavaroja, ennenkuin on liian myöhäistä. Jasper Pääkköselle kiitokset, kun sait "puupää-päättäjien" puurattaat pyörimään vähän parempaan suuntaan.. Ja muutenkin järvien saastumiseen pitäisi puuttua. Jos aloitetaan Päijänteestä, niin pahimmasta saastuttajasta aloitetaan eli Yhtyneiden Kaipolan- ja Jämsänkosken-paperitehtaat ovat välinpitämättömällä toiminnallaan, piittaamattomuudellaan täyttäneet paperikuonallaan-, liimallaan- elohopeallaan - ja raskasmetalleihin lukeutuvilla aineilla (Mitattu pitoisuudet-ja kalakuolemat Pohjois-Päijänteellä -80 luvulta asti.) virkistyskäyttöön lukeutuvia alueita: Jämsänjoen-Tiirinselän-Lehtiselän-Souselän-Vanhanselän-alueelta. Tämän jälkeen Yhtyneet paperitehtaat ovat aina istuttaneet velvoteistutuksia ja Olkkolanlahdella talvisin laskeneet mömmönsä Päijänteeseen, jos eivät ole jääneet kiinni +50 asteisesta vedestä Olkkolanlahdella.. Te-keskus on myös tehnyt hyvän diilin paikallisten Pohjois-Päijänteen sala-ammattikalastajien kanssa.