suvivirsi suomen kouluissa säilytettävä

Höpö höpö

/ #11 Suvivirren voi laulaa myös kirkossa

26.03.2014 14:00

Minua haittaa, jos Suvivirsi lauletaan koulun kevätjuhlassa ihan kuten minua haittasi lapseni ollessa ensimmäisellä luokalla, että koulun ainoa joulujuhla oli kirkossa seurakunnan järjestämänä ja kevätjuhla oli myö seurakunnan kanssa yhdessä järjestetty kevätkirkkojuhla. Suvivirsi voidaan laulaa kirkossa. Kevätjuhla on kaikille oppilaille pakollinen (Huom. nro 10!), kirkko vain kirkkoon kuuluville. Uskonnonvapaus takaa oikeuden uskonnottomuuteen, mitä ei ole jos Suvivirsi lauletaan kevätjuhlassa ja jokaisen vielä on pakko myös laulaa se. Se ei vain ole perustuslain mukaista uskonnon vapautta. Traditiot ovat traditioita, mutta joskus niitäkin täytyy tarkastella. Suomi muuttuu koko ajan ja meitä pääuskontokuntaan kuulumattomia on koko ajan enemmän. Kuka valvoo etujamme, jos emme me itse?

Minua ei haittaa, että jouluevankeliumi luetaan joulujuhlassa. Miksikö? Koska se kertoo joulun syntytarinan ja on näin osa kulttuuria. Uskonnosta opettaminen on eri asia kuin uskonnon opetus. Suvivirren mukaan maailma on syntynyt Jumalan luomana, bioligisen näkemyksen mukaan, mihin minäkin uskon, näin ei ole. Täten Suvivirsi julistaa Jumalan sanaa ja on eri asia kuin jouluevankeliumi.

Sinänsä minulla ei ole mitään traditioita vastaan, mutta jos niillä sorretaan vähemmistöjen oikeuksia, minulla on paljonkin niitä vastaan. Onko ok, jos kevätjuhlaan luodaan uusia traditioita ja Suvivirren lisäksi siellä tuodaan esille myös meidän "uskonnottomien" ja "vääräuskoisten" näkemyksiä siitä, mikä kesä on? Silloin hyväksyn mukisematta myös Suvivirren, koska positiivinen uskonnonvapaus toteutuu tasavertaisena.

Epäilyistä huolimatta olen kantasuomalainen enkä muuksi muutu, vaikka haluaisinkin.