Suvivirsi-päätös peruttava

väliinputoaja

/ #18 kompromissi?

27.03.2014 07:55

Onko tää oikeesti niin kaikki-tai-ei-mitään? Ymmärrän, että suvivirren laulaminen -kokonaan- voi joistakin olla uskonnon korostamista (minulla henk.koht. ei ole mitään kristillisyyttä vastaan, mutta ymmärrän niitä muitakin), joten miksi ei voitais laulaa vaan eka säkeistö? Siinä ei mainita Jumalaa eikä nosteta uskontoa pintaan. Sehän on yltiökristillisesti katsoen jopa pakanallinen, koska siinä 'palvotaan' aurinkoa! Laulakaapa mielessänne :) Oppilaidenkin mielestä vois olla kiva laulaa vaan lyhemmin, ni kesä alkais pari säkeistöä aikasemmin :) Sanottais sitä vaan vaikka Suvilauluksi ja annettais sen olla koulujen päättymisen juhlistava perinne. Sen vois laulaa vaan ne, jotka haluaa, vaikka kuoro? Yhteislaulujakaan ei kaikki aina laula, ei voi pakottaa :)

Ja vielä on lisättävä, että jos tilanne ois toisinpäin niin ei meidän suvivirsiläisten takia kukaan muu menis juhliaan ja perinteitään muuttamaan. Meidän pitäis olla maassa maan tavalla muualla. Näin juuri netissä kuvan, jossa tekstissä sanottiin jotakuinkin suomennettuna: 'jos ajattelet jonkun muun avioliiton olevan sinun uskontoasi vastaan, se on sama kuin ajattelisit, että kukaan muukaan ei saa syödä donitsia, koska sinä olet dieetillä.' Siinä kyse oli tietysti hiukan eri asiasta, mutta samaahan voisi soveltaa tähänkin:' jos ajttelet jonkun muun perinnelaulun olevan sinun uskontoasi vastaan, se on sama kuin ajattelisit, että kukaan muukaan ei saa syödä donitsia, koska sinä olet dieetillä.' Minua ei henk.koht. loukkaisi, jos kevätjuhlissa ne muutkin sais laulaa hyväksi katsomansa laulun :) Jos kukaan ei pakottaisi minua sitä laulamaan, en tuntisi itseäni loukatuksi. Ei toisten laulamisen kuunteleminen ole minusta sitä, että mut ois jotenkin pakotettu osallistumaan toisten uskonnon harjoittamiseen. Ja jos on niin hirmutarkka niin ainahan voi jättäytyä pois, omasta tahdostaan. Jos suvivirsi laulettais vasta ihan viimiseks ni ne, jostaka ei sitä halua, vois lähteä pois just ennen?

Tämmösiä ajatuksia :) Hyvää kevättä kaikille, tasapuolisesti!