Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Esko Romppainen
Sotkamo/Suomussalmi

/ #7

08.01.2007 19:30

Poronhoitolaki antaa poroille VAPAAN laiduntamisoikeuden valtion ja YKSITYISTEN maille, lukuunottamatta vakituisesti asuttua piha-aluetta, erityisalueita ja viljelyksiä. Niinpä poromiehet ovat näitä alueita aidanneet, jotta ne eivät häiritsisi asukkaita. Taajamissa käyskenteleviä poroja he ovat asukkaiden vaatimuksista siirtäneet muille laitumille.

Tämä kyseinen vapaa laiduntamisoikeus onkin pahasti ristiriidassa yksityisen omaisuuden suojan kanssa.
Minun piha on aidattu toistakymmentä vuotta sitten. Aidantolpat ja rautalangat katkeilevat tiuhaan ja olen joutunut joka kerta soittamaan poroisännälle korjaustarpeesta. Pisin korjausviive on ollut yli vuoden pituinen. Usein on käynyt niin, että kun he ovat ajaneet porot pois aitauksesta ja lähteneet välittömästi pois, niin puolen tunnin päästä elukat ovat taas pellolla, koska aita on jäänyt korjaamatta. Itse olen sitten juossut niiden jäljessä ja korjaillut aitaakin, kun en kehtaa soitella jatkuvasti. Viime keväänä lupasivat uusia kaikki tolpat, mutta eivätpähän uusineet. Asun 7 kk vuodesta poroaidan sisällä, ilman omaa syytäni.

Joka kesä tulee n. 60-100 kpl:n tokka asumaan mailleni. Tokka asustelee n. 300 m:n päässä talosta soramontulla, jonka he sotkevat ulosteillaan ja virtsallaan siivottomaan kuntoon. Pihaan kulku on myös hankalaa, kun joka kerta täytyy avata ja sulkea portti mennessä ja tullessa. Joskus ihmiset luulevat pihan olevan yksityisaluetta, kun portti on kiinni, he kääntyvät pois.

Ne poronomistajat, joiden kanssa olen keskustellut aita-asioista, niin heidän ASENNE on porottomiin hyvin ylimielinen. Asiallisesta keskustelusta ei tahdo tulla mitään, vaikka vetoaisi poronhoitolakiin ja asetukseen. Asetuksen mukaan heidän tulee ilmoituksen saatuaan VIIPYMÄTTÄ tulla ajamaan porot pois pihasta. Ellei näin tapahdu, niin maanomistaja voi ajattaa porot pois PALISKUNNAN KUSTANNUKSELLA. Olen seurannut porojen käyttäytymistä aidan takana ja huomannut, että jotkut elukat oppivat tulemaan ja menemään aidan läpi, vaikka aita on kaikin puolin ehjä. Esimerkki: Poro nousee takajaloilleen ja painaa etujaloillaan aidan ylimmäistä lankaa alaspäin ja kiepsauttaa itsensä kätevästi aidan yli ja aita jää edelleen ehjäksi. Yritän ensi kesänä ottaa videokuvaa tapahtumasta, jos onnistun sen vielä näkemään. Tuoretta heinänlaihoa ei voi vastustaa.

Olen sitä mieltä, että Hallan paliskunta pitäisi lopettaa. Poroja on n. 2500 kpl. Paliskunnassa ei taida olla montakaan sellaista poronomistajaa, jolla on PÄÄELINKEINONA porotalous. He ovat myöntäneetkin, että tämä on heille vain harrastutoimintaa.
Kyllä porot kuuluisivat Kuusamo- Kemi linjan yläpuolelle.

Lukekaapa poronhoitolaki -ja asetus, niin tiedätte mistä on kysymys!!! Netistä löytyy.

Olen taitojeni mukaan välttänyt riitelyä poronomistajien kanssa viimeiseen asti ja vältän edellenkin, koska en halua itselleni yhtään vihamiestä, enkä naista, mutta voitte varmaan kuvitella kuinka hankalaksi porot voivat tehdä kesäisen vapaa-ajan vieton, saatikka sitten nautinnon.

Esko Romppainen
Sotkamo / Suomussalmi