Vanha adressi (2008 )

Pia Parkkonen
Adressin tekijä

/ #10 "Kuka yhdistäisi näkemyksen ja toiminnan?"

18.09.2008 04:00

Katja Kiuru kirjoitti:

"En ole vielä kuullut kunnallisvaalipuolueiden, tai -ehdokkaiden puhuvan nuorten asioista. Missä mennään? "

Ymmh..öööh.....Olen pyydettynä kunnallisvaaliehdokas ja ollut aloitteellinen mm. tämän adressin suhteen, kuten myös mm. adressin http://www.adressit.com/kohtuuhinta.

Motiivini Harjun puolesta puhumiseen on se, että kannatan vahvasti paikallistoimintaa ja erikoistuneita nuorisotaloja "ideaparkkien" sijaan. Kukaan vanhempi ei lähettäisi alle 13 v. lasta toiselle puolelle kaupunkia iltaisin harrastamaan. Eikä "harrastaminenkaan" ole se juttu, vaan käsittääkseni nuorisotyön tavoite on saada nuorisolle mielekästä toimintaa ja hengailu-ympäristö katujen sijaan ja silloin työtä pitää tehdä siellä missä nuoret ovat.

Olen työskennellyt aikoinani teatteriin erikoistuneessa Narrissa Pasilassa ja nähnyt mitä nuorisotyö voi parhaimmilla olla ja ikävä kyllä myös todistanut sen, miten nuorten määrä toiminnassa vähenee kun eri toiminnot "lyödään läjään."

Olen myös aikoinani pyörinyt Harjussa, kuten lukuisat ystäväni ja nyt tänä syksynä oli ilo lähettää oma lapsi tuttuun ja turvalliseen nuorisotaloon kitaratunneille.

Harju on tehnyt eritysnuorten kanssa töitä jo pitkään ja se on tärkeä asia, mikä pitää huomioida nuorisotyön puitteissa eri toimintoja integroidessa. Tyttäreni on dysfaatikko, jonka vuoksi Harju on ylivoimaisen oikea paikka mm. hänelle harrastaa, verrattuna isoon yksikköön, jossa on suuria nuorisovirtoja, hälyä ja mahdollisesti vaihtuvia työntekijöitä. Pelko isossa nuorisotoimintakeskuksessa on myös kiusatuksi tuleminen, koska paikalla on nuoria, joilla on eri intressit.

Aina tietysti voi valita esim. kitaratuntien ottamisen yksityiseltä, jos ympäristö häiritsee, mutta hyvää ja turvallista hengailuympäristöä nuorelle ei voi ostaa. Pidetään siis Harju!