Adressi Koulukiusaamista Vastaan

/ #77 MLL; Kouluista puuttuvat mallit kiusaamisen ehkäisemiseen

18.09.2008 17:41

MLL sivuilta kiusaamiskyselyiden tuloksia

Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta opettajasta on viimeisen vuoden aikana puuttunut vakavaan kiusaamiseen. Yli 60 prosenttia opettajista myös näkee, että heillä on päävastuu koulukiusaamisen ehkäisyssä ja vähentämisessä.

Opettajat tuntevat jäävänsä yksin kiusaamistilanteiden ratkaisussa. Heistä noin 60 prosenttia myöntää, että kiusaamistilanteeseen puuttuminen vaatii rohkeutta. Toimintamallit ja koulutus auttaisivat, sillä pitkään jatkuneen kiusaamisen lopettaminen on vaativaa ja siihen menee aikaa. Opettajan pitää tietää, miten asian käsittelyssä on edettävä. Kuitenkin peräti 40 prosenttia opettajista sanoo, ettei heidän koulussaan ole yhteistä toimintamallia kiusaamistilanteisiin. Yli 40 prosenttia sanoo myös, ettei heidän koulussaan tehdä suunnitelmallista kiusaamista ehkäisevää työtä.

”On hyvin vakavaa, että näin suuri osa opettajista kertoo, ettei heidän kouluissaan ole edes lakisääteisiä suunnitelmia kiusaamiseen puuttumiseksi. Suunnitelmat on tehtävä, niitä on koulussa yhdessä käsiteltävä ja niistä on tehtävä elävää arkea. Opettajat tarvitsevat myös koulutusta, joka antaa tietoa ja rohkeutta puuttua tilanteisiin. Kyselymme kertoo, että nuoret odottavat opettajan apua. Opettajille on annettava hyvät valmiudet vastata avunpyyntöön”, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmatyöstä vastaava johtaja Marie Rautava.

Lue aiheesta lisää:

Tavoitteena väkivallaton ja demokraattinen koulu;