Vanha adressi (2008 )

Kerava

/ #13 Kaupunki on ihmisen kuva

19.09.2008 10:41

Nythän on oivallinen tilanne, näin vaalien alla, herätellä keskustelua julkisen sektorin toiminnasta. Poliitikot ovat tällä hetkellä herkimmillään uusien ideoiden ja annettujen lupausten suhteen. Tuntuu tosin siltä, että vain vasemmisto ja oppositio tunnustavat ongelmat yhteiskuntamme palvelurakenteissa. Kulttuuri ja nuorisotyö kärsivät tästä keskustelun yksipuolistumisesta. Valtapuolueet ovat jumittuneet tukemaan pömpöösejä toimintakeskuksia ja musiikkitaloa. Toisaalta nuorisotyökeskustelun polttopistekin näyttää takertuneen muutamaan yksittäistapaukseen. Ikään kuin graffititaide olisi ainoa elävä nuorisokulttuurin muoto. Tämä on sääli, sillä nuorisotyökeskustelun tulisi mielestäni sisältää myös vaihtoehtoisia näkökulmia. Myös liberaalilla otteella nuorten toimitiloihin on saavutettu merkittäviä tuloksia nuorisokulttuurissa. Sen ovat Kill City ja Lepakko aikanaan todistaneet.

Pelkkä vapaus ei kuitenkaan hoida kasvatustehtäviä. Siitä saimme Keravalla tuntuvan muistutuksen keväällä -90, Lapilan nuorisotalon tulipalossa. Yksi nuori rumpalilupaus siirtyi savuna seuraavaan inkarnaatioonsa harjoitustilojemme mukana. Seuraavassa treenikämpässämme, Harjulla, oli valvontaa ja vapautta sopivassa suhteessa.

Olisi myös olennaista, että nuorisoasiainkeskuksen johto toisi selkeästi esiin näkemyksiään käytännön nuorisotyön ongelmista. Tällä hetkellä keskeisin ideologia näyttää olevan teknokratia. Kuunnellaan vain ns. ”asiantuntijoita”. Asiantuntija voi olla kuka vain, jolla on vähintään maisterin paperit. Käytännön työkokemus ei ole arvoasteikon yläpäässä, varsinkaan jos se on saavutettu nuorisotyön kentällä. Päätöksenteossa pitäisi ottaa huomioon myös ohjaajien ja nuorten mielipiteet. Olisi myös mukavaa välillä nähdä nämä Hietaniemen meritoituneet mestariohjaajat ihan oikeassa käytännön nuorisotyössä. Lasse ja Leena, ottakaapas haaste vastaan. Ensi vuonna voisitte viettää vaikkapa yhden päivän viikosta kenttätyössä, niin tietäisitte mitä taloilla ihan oikeasti tapahtuu.

Humanismi on ainoa asenne, millä ihmistyössä selviää. Se takaa kasvualustan myös tulevaisuuden kulttuurille. Pelkät rakenteet ja tilastot eivät sitä tee. Koneiston tulee tukea ihmisten kasvua. Nuorisotyön politisoituminen ei anna vastauksia perusongelmiin. Päätöksien pitää perustua avoimeen keskusteluun. Keskustelu lähtee käytännön tarpeista. Kun lupaukset ja päätökset on tehty, niistä on pidettävä kiinni vaalien jälkeenkin.