Kannabis lailliseksi

Hartola

/ #853 Psykoosit...

27.09.2008 17:18

Kannabiksen ja psykoosioireiden yhteydestä:

Toisekseen, en ole väittänytkään että Jokelan tai Kauhajoen teot olisivat suoraa seurausta huumeiden tai päihteiden käytöstä. Tarkoitin vain että vastaavaa järjettömyyttä ja väkivaltaa voi edistää päihteiden ja huumeiden avulla ja niihin liittyvällä eskapismilla.

Hollanti ei todellakaan ole mikään huumeilla luotu "hippitaivas", vaan sielläkin on vakavia ongelmia ja kovempia aineita liikkeellä. Polkupyörä häviää vikkelästi sielläkin ilman kunnon suojautumista. Työllisyyttäkin voi "parantaa" luomalla lisää ongelmia joiden hoitaminen työllistää mm. poliisia ja terveydenhuoltoa. Siksihän talouskasvulla ja hyvinvoinnilla ei ole suoraa yhteyttä toisiinsa.

Omien kokemusteni mukaan "pilviveikot" ovat enimmäkseen juuri sekakäyttäjiä (alkoholi, tupakka, kannabis, pillerit jne.) ja jälki on sen mukaista. Sekoilua, omaisuus ja väkivaltarikoksia. Haulikko on paukkunut täälläkin mm. kannabiksen voimalla. Jos joku harva onnistuu ongelmitta käyttämään niin sitä ei pidä yleistää. Lisäksi pitää muista varovaisuusperiaate, aivan kuten mm. ympäristöuhkienkin arvioinnissa. Tiedon puutteita ei saa tulkita vaarattomuudeksi.

Suurin osa maailman ongelmista ja pahoistakin niistä aiheutuu eskapismista (johon yhteisöön myös Kauhajoen ampujakin kuului). http://fi.wikipedia.org/wiki/Eskapismi
Sen sijaan että pyrittäisiin ratkomaan ongelmia, paetaankin niitä mm. huumeiden ja päihteiden avulla.

Syöpä kun ei parane kipulääkkeillä, eikä vakavat ongelmat huumeilla.

Tervejärkisessä ympäristössä elävä terve ihminen osaa pitää hauskaa ja rentoutua ilman huumeitakin. Huumeiden haikailu on vain itsekeskeistä itsekkyyttä, jossa ei oikeasti olla huolestuneita lieveilmiöistä. Todellinen huumeongelmien ratkonta lähtee samoista lähtökohdista kuin järjettömän väkivallan torjuntakin. Ennaltaehkäisystä ja muiden edeltävien ongelmien hoitamisesta mm. kouluissa.

Eikä tarvita myöskään lisää passiivista huumealtistusta. Tupakan haitat ovat jo ihan riittävät.

Nykyisellään kannabiksen kokonaishaitat ovat tupakkaan ja alkoholiin verrattuna vähäiset koska kannabis on laiton. Siksi osa kannabiksen käyttäjistä ei edes halua mitään laillistamisvouhotusta. Olisi tärkeää tajuta että olemme Euroopan väkivaltaisimpia maita, jonka kulttuurissa kannabiskin saisi pahempaa tuhoa aikaan kuin jossain rauhallisemmissa maissa. Tämähän koskee myös alkoholiin liittyvää väkivaltarikollisuutta Suomessa.

Lääkinnällisiin tarkoituksiin käyttöä en vastusta, kunhan se tapahtuu samaa huolellisuutta noudattaen kuin muidenkin päihdyttävien lääkkeiden käyttö. Eikä tietenkään poltettuna, sillä savusta aiheutuisi haittaa sekä käyttäjälle että sivullisille. Valitettavasti apteekistakin myytäviä päihdyttäviä lääkkeitä väärinkäytetään tai välitetään/myydään eteenpäin.