Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!


Vieras

/ #79

11.05.2014 11:08

Kansanopistot tarjoavat opiskelijoilleen sisäoppilaitoksena vuoden mittaisen intensiivikurssin harjoitella sosioemotionaalisia taitoja (ja monia muita taitoja). Tällaisia kursseja ei liene peruskoulun päättäville nuorille voida tarjota liikaa?

Olen itse käynyt opiston yli vuosikymmen sitten. Tällä hetkellä suoritan parhaillaan luokanopettajan opintoja ja olen tehnyt samalla pätkäsijaisuuksia läheisessä kansanopistossa. Tämä on avannut silmiäni näkemään opistojen tekemä kasvatuksellisesti merkittävä työ, ja palauttanut mieleeni myös oman opistovuoden kokemukset. Erityisesti näen, että tähän mennessä kokemassani työelämässä on näkynyt opistovuoden oppi erilaisuuden arvostamisesta, vastuunotosta sekä harjaantuminen toimimaan erilaisten ihmisten kanssa pitkäjänteisesti.

Opistossa työskennellessäni olen myös huomannut sen, miten paljon nuoret tarvitsevat lähelleen aikuista, jolla on aikaa ja halua kuunnella. Yläkoulujen aineopettajapohjainen systeemi on laadultaan sellaista, että oppilaat ovat usein emotionaalisesti etäällä opettajista, ja ongelmissa olevien nuorten syrjäytymisriski on siten suuri. Opisto pienoisyhteiskuntana tarjoaa jokaiselle opiskelijalle paikan olla hyväksytty, kuultu ja tarvittu. Tätä jos jotain yhteiskuntamme tarvitsee - jokaisen nuoren kokemusta omien taitojensa tarpeellisuudesta.