Suojele Itämerta kalankasvatuksen ympäristöhaitoilta

/ #2 Re: Mistäs nyt tuulee

15.05.2014 10:29

#1: Puuhastellen rahaa ja onnea - Mistäs nyt tuulee

Hei! Soitin Suomen WWF:lle ja selvitin mainitsemaasi yhteistyötä norjassa. Pitää paikkansa, olin asian varmistettua itsekin pettynyt. Mihin voi enään luottaa? Arvostelit kyseistä adressia myös vanhentuneeksi. Olen eri mieltä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja vaikka Pietarin päästöt ovatkin huomattavasti suuremmat kalankasvatuksen aiheuttamiin ympäristöhaittoihin nähden, ei mitään osa-aluetta saa aliarvioida. Kalankasvatuksen  ympäristöhaitat tuntuvat sitä vastoin olevan tabu, josta ei keskustella avoimesti ja julkisesti. Suosittelen sinua tutustumaan Manu Tammisen väitöskirjaan, Kalankasvatuksen vaikutukset lähiympäristöön, 2011. Karua totuutta, tämä taitaa olla lähes ainoita suomalaisia puolueettomia tutkimuksia mitä on tehty. Ulkomaisia tutkimuksia on kyllä paljon, mutta " nehän eivät päde Suomessa ".  Tutustu myös Kalankasvatuksen ympäristönsuojeluohjelmaan, 2013. Se on tarkoitettu ohjaamaan päätöksentekijöitä asian tiimoilta. Uusia lupia on nyt haussa paljon tai vanhoille luville haetaan jatkoaikaa. On mielenkiintoista seurata, onko taas mennyt veronmaksajien rahoja turhiin ohjeistuksiin. Onko kalankasvatuslupia myöntävät virkamiehet sisälukutaitoisia ja vastuuntuntoisia, jää nähtäväksi.

Maarit Enne