Vanha adressi (2008 )

Susanne Österlund-Toivonen
helsinki

/ #19 Missä nuorten mielipiteet?

02.10.2008 14:06

On ollut upeata seurata tätä keskustelua ko. sivuilla. Hämmästelen kuitenkin erittäin suppeata keskusteluryhmää. Missä on kaikki nuoret ja heidän mielipiteensä. Osallistuin kaksi vuotta sitten nuorten forumiin jossa yhtenä aiheena oli nk:n toiminta. Keskustelu käsitti mm nuorisoasiankeskuksen näkyvyyden, tiedottamisen ja toiminnan sisällön. Nuoret olivat yksimielisiä siitä että Helsingistä puuttuu nuorille suunnattu hyvin profiloitunut toimintakeskus. Toimintakeskus jossa nk:n erityistoiminnat olisivat saman katon alla, myös musiikki joka on yksi nuorten tärkeimmistä harrastuksista. Tätä tämän päivän NUORET halusivat! En ota kantaa tulevaan Sörkässä olevaan tilaan (en ole käynyt), mutta tämän kokoiseen kaupunkiin toimintakeskuksia pitäisi mahtua muutama.
Enkä voi mitenkään uskoa että nuorisoasiankeskus taikka lautakunta olisi lopettamassa tai edes vähentämässä musiikkitoiminta. Kyllä jokainen järjissään oleva nuorisotyöntekijä ja nk:n päättäjä tietää että tämä toiminta on erittäin tarpeen, mutta toimintoja voi siirtää, yhdistää ja kehittää.
Tiedän myös että muutos tuo tuskaa ja että nk ei ole ollut muutosprosessien viejänä ehkä parhaimmillaan. Toimintakeskus ajatukset ja sen toteuttamishaaveet ovat kuitenkin kyteneet nk:ssa niin kauan kun minä muistan, vai mitä ”Kookos live forever”. Joten nyt on aika niiden haaveiden toteutua. Jos Sörkkään ei musiikkitoimintoja voi sijoittaa, niin se on väärä paikka toimintakeskukselle. Etsikää uusi tila.