Kannabis lailliseksi

Juicylä

/ #860 Omat kokemukseni

04.10.2008 16:08

Olen kannabista reilut kaksi vuotta käyttänyt yli kolmekymppinen mies. Tuntuu siltä, että objektiivista tietoa kannabiksen haitoista tai hyödyistä on vaikeaa löytää. Vastaan olevat argumentit ovat usein voimakkaasti asenteellisia - mikä vaikeuttaa niiden ottamista vakavasti - tai huonosti perusteltuja. Monet vastaan olevat lähteet ovat myös ristiriitaisia muiden samalla puolella olevien lähteiden kanssa. Joskus ne ovat ristiriitaisia jopa itsensä kanssa!

Puolestapuhujat vaikuttavat pääsääntöisesti olevan fiksua väkeä, joka perustelee mielipiteitänsä huolellisesti, eikä nakkele 'faktoja' ilmaan. Tässä keskustelussa pätee sama sääntö kuin kaikessa muussakin keskustelussa; asiallinen mielipiteiden asettelu ja vastapuolen kunnioittaminen ja kuuntelu on huomattavasti hedelmällisempi tapa ajaa omaa asiaa kuin ruokoton töksäyttely tai tekopyhä jeesustelu.

Kannabis ei varmastikaan ole vaaratonta, mutta koska vaihtoehtoja ei käytännössä ole kuin alkoholi tai kannabis, näistä vaarallisemman osoittaminen ei ole todellakaan vaikeata. Alkoholin terveyshaitat ovat kiistattomat ja tutkimustulokset ovat selkeitä.

Itse poltin tupakkaa 15 vuotta, mutta onnekseni olen päässyt tuosta kurjasta ja riippuvuutta aiheuttavasta huumeesta eroon. Mielestäni tämä osoittaa hyvää luonteen lujuutta ja kykyä vastustaa riippuvuuksia. Alkoholiin sorruin elämääni joitain vuosia sitten koettelemien vastoinkäymisten ajamana ja mielestäni myös osittain suvussa kulkevan taipumuksen vaikutuksesta. Käytin alkoholia lähes kolme vuotta, jona aikana join keskimäärin kolme litraa viinaa viikossa. Vaikutukset olivat kiistattomat; voimakasta masennusta, unettomuutta, pitkiä muistikatkoksia, vaikeuksia sosiaalisessa elämssä ja osittaista kyvyttömyyttä hoitaa normaalia arkea. Kaiken yllä oli harmaa verho, värit katosivat elämästä ja minulla oli jopa itsetuhoisia ajatuksia.

Aloitettuani kannabiksen käytön olen ilokseni havainnut, että olen pystynyt luopumaan alkoholin käytöstä miltei kokonaan ja että KAIKKI edellä mainitut oireet ovat poistuneet. Tällä hetkellä voin todella hyvin ilman minkäänlaisia fyysisiä riippuvuuksia mihinkään aineeseen, jopa aikaisemman ylenpalttisen kahvinjuonninkin olen jättänyt pois ilman tuskia. Henkisesti saatan olla riippuvainen kannabiksesta jollain tasolla - mutta niin olen myös esimerkiksi seksistäkin.

Joidenkin tutkimusten mukaan kannabis saattaa altistaa syövälle tai aiheuttaa vaikkapa rakenteellisia muutoksia aivoille. Syöpäriskiä lisää monet asiat, mutta kannabiksen positiiviset vaikutukset tekevät tästä lisääntyneestä riskistä vähintäänkin siedettävämmän. Itse uskon, että kiinalaisten suklaapatukoidenkin syöminen on riskialttiimpaa. Aivorakenteen muutosväitökset puolestaan kuulostavat lähinnä pelottelulta, varsinkin kun tällä muutoksella ei ole voitu olevan käytännön vaikutuksia. Monenlaiset aktiviteetit tai aineet aiheuttavat elistössä rakenteellisia muutoksia, alkoholistin maksa, tupakoitsijan keuhkot, maratoonarin sydän, ahmatin rasvakudos, jne. Kaikki tulosta normaalista (lue: ihanteellisesta) poikkeavasta käytöksestä. ihanteellisessa tilanteessa ei olisi sairauksia tai nälänhätää tai eriarvoisuutta. Kaikilla olisi asiat hyvin ja kaikki koikkelehtisivat onnellisina elon kukkaisniityillä Ëdelweissin soidessa vienosti jumalaisesta jukeboksista. Emme kuitenkaan elä utopiassa. Monille arjen selättäminen kaikkinen vaikeuksineen vaatii satunnaista todellisuuspakoa jonkinlaisilla nautintoaineilla avustettuna.

Koska kannabis on Suomessa luokiteltu huumeeksi, minulle sen kokeilu oli todella korkean kynnyksen takana vaikka olin tutustunut aiheeseen huolellisesti lähinnä nettijulkaisuista. Tässä kohtaa todettakoon porttiteorian kannattajille, että he ovat uskoakseni pitkälti oikeassa, mutta kannabiksen vaikutus 'portilla' riippuu pitkälti sen legaalista asemasta, asenteista ja ennen kaikkea tiedon määrästä.

Minä kannatan vilpittömästi kannabiksen laillistamista, mutta vaadin myös tiedon lisäämistä. En kuitenkaan ole valmis barrikadeille tämän jalon asian puolesta, koska minulla on aivan liian paljon hävittävää. Tyydyn siten pössyttelemään kotona saunan takana piilotellen ja raukkamaisesti väärällä nimellä esiintymällä oman kantani esittämään.