Kannabis lailliseksi

Turku

/ #864 Muistutetaanpa vielä kerran

13.10.2008 11:40

Kannabista ei tule laillistaa sen vuoksi, että se on vaarattomampaa kuin tupakka ja alkoholi. Sen sijaan kieltolaki tulee purkaa sen vuoksi, että kieltolaki aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Miksi juuri kannabis? No siksi, että se on yleisimmin käytetty laittomista päihteistämme.

Huumausaineiden kieltolaki on lähtökohtaisestikin virheelliseen ajatteluun perustuvaa lainsäädäntöä. Ihmisiä ei voida estää käyttämästä päihteitä. Kieltämällä päihteet ei poisteta tai edes vähennetä niiden käyttöä, vaan luodaan laittomat markkinat. Laillisia markkinoita voi kontrolloida, laittomia ei. Huumeita esiintyy jopa siellä, missä valvonta on kaikkein tiukinta, eli vankiloissa. Ehkä jokin turvaluokitukseltaan korkea vankilayksikkö saadaan puhdistettua huumeista, mutta tämä tarkoittaa sitä, että koko yhteiskunnan tulisi olla tuollainen korkean turvaluokituksen vankila, jotta huumeista päästäisiin eroon kieltolain oloissa.

Valehteleva pelotteluvalistus pitäisi saada kitkettyä, ja tilalle asiallinen valistus päihteistä ja niiden vaaroista. Itse en muista kouluaikojen valistuksesta yhtään ainutta varoitusta sekakäytön riskeistä, sen sijaan ilmiselvästi urbaanilegendoihin perustuvia tai muuten keksittyjä tarinoita yksittäisten aineiden vaikutuksista kyllä. Kannabisvalistus oli lähinnä leimaavaa: kannabiksen käyttäjät ovat hippejä ja saamattomia luusereita. Porttiteorian tuputtaminen oli myös mukana kuvioissa. Ja tupakkaa jopa ylistettiin suhteessa kannabikseen, vaikka kyseessä on terveys- ja riippuvuusriskeiltään aivan eri luokan päihde.