Ei kivilouhimon laajentamishankkeelle Inkoossa!

Vieras

/ #26 Översättning av adressen på svenska

30.05.2014 17:08

Nej för utvidgning av stenkrosset i Ingå!
Vill du ha ett t.o.m. 390 hektar stort stenkross som granne?
Rudus Oy har redan ett 20 hektar stort stenkross i Joddböle. Det har förorsakat redan nu oljud. Nu planeras en ca 390 hektar stor utvidgning. För tillfället bryts det sten som förädlas men i fortsättningen planeras även mottagande av återvinningsmaterial som skall förädlas, mottagande av överskottsjord och tillverkning av alfalt. Utvidgningsområdet ligger invid hamnen.
Det har ordnats ett informationstillfälle om utvidgningen i januari,men informationen om tillfället har varit mycket blygsamt.Det har även nyligen utdelats ett enkät med slumpmässigt valda mottagare inom 5 km från stenbrytningen, med svartid enbart en vecka. Med andra ord är det knappast någon stadigt bosatt som vet något om saken och sommargästerna har inte givits en realistisk möjlighet att svara på enkätet.
Motsvarande stenkross i Sjundeå har visat att miljöpåverkan är stora: oljudet ökar. Både luft och vatten blir förorenade, grundvattnets strömning kan ändras. Den sköra naturen lider och de t.o.m. rara djurarter försvinner. Sprängningarna förorsakar skakningar och skadar husgrunder. Genom allt detta sjunker värdet på fastigheterna.Dessutom ökar långtradartransporter som enbart de ökar buller och föroreningar.Övriga olägenheter och erfarenheter hittar du på http://www.ymparisto.fi/rudusinkooYVA. Gå in på siten och läs mer vad man håler på att planera i din grannskap!
Vi vill inte att Rudus skall expandera i Ingå!