EU:n aikeet Suomen kuluttajansuojan romuttamiseksi estettävä

Pekka Holopainen
Joensuu

/ #8

26.10.2008 15:41

Suomalainen kuluttajansuoja laski romahdusmaisesti jo sinä päivänä, kun liityimme Euroopan Unioniin (1995). Esimerkiksi täällä myytävissä sähköllä toimivissa laitteissa "laadun takeeksi" riittää pelkkä CE-merkintä. Se ei kuitenkaan takaa mitään, sillä se on vain todiste siitä, että joku toinen EU-maa on hyväksynyt laitteen kauppaamisen omassa maassaan. Miten laite siellä on saanut hyväksynnän? Sitä ei kerrota missään.

Ennen EU:iin liittymistämme jokainen sähkölaite kävi läpi perusteellisen asiantuntijatarkistuksen ennen kuin se edes päästettiin markkinoille. Nyt homma toimii toisinpäin. Markkinoille pääsee mitä tahansa roskaa silloin tällöin (kuten uutisista olemme voineet lukea).

Vasta sitten kun jotain on tapahtunut (tai vika muuten löydetty) se velvoitetaan vetämään pois markkinoilta. Tämä on tietenkin kaiken maailman kauppamiesten etu, mutta selkeä heikennys kuluttajansuojan ja tavallisen laitetta käyttävän ihmisen kannalta. Pahimmassa tapauksessa se voi maksaa ihmishenkiä.

Nyt on siis tulossa vielä lisää heikennyksiä.

Pekka