Dos. Leena-Maija Rossin nimitys sp-tutkimuksen yo-lehtoriksi

Vieras

/ #5 Yliopiston sitoutumisesta

15.08.2011 11:00

Sukupuolentutkimus/naistutkimus on oppiaineena rakennettu reilun 20 vuoden aikana tuntiopetuksen, määräaikaisten työsuhteiden, sijaisuuksien, palkattoman paneutumisen - ja viimein myös harvojen "toistaiseksi voimassa olevien tehtäviä" eli entisten virkojen varassa. Sinänsä tilanne ja varsinkin määräaikeiset työsuhteet ja erilaiset sijaisjärjestelyt ovat tuttuja myös useimmissa muissa yliopistollisissa oppiaineissa. Kysymys ei siis tietenkään koske vain sukupuolentutkimuksen oppiainetta.

Nyt kun harvojen professuurien lisäksi sukupuolentutkimuksessa on avautunut muutamia alemman tason "toistaiseksi" opetustehtäviä, tuntuu Helsingin yliopiston päätös sukupuolentutkimuksen yliopistonlehtorin määräaikaisesta "työstävapautuksen" epäämisestä hyvin pahalta. Rossin lisäksi meitä on useita muitakin, jotka ovat tehneet huomattavan osan työurastaan sukupuolentutkimuksen opettajina ja tutkijoina mainitun kaltaisissa lyhytjänteisissä työsuhteissa.

Mikään yliopistojen nykyarjessa ei viittaa siihen, että erilaisista sijaisuuksista ja muista henkilöstövaihdoksista päästäisiin eroon. Yliopistoille työnantajana ja kaikille oppiaineille olisi siis ensiarvoisen tärkeää pitää huolta määräaikaisten ja sijaisten sitoutumisesta yliopistoon ja opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen.

Jaana Vuori
tällä hetkellä naistutkimuksen yliassistentin määräaikaisesta tehtävästä vapautettu yliopistotutkija, Tampereen yliopisto