Aseiden totaalikiellon vastustaminen

Espoo

/ #12 Järjen valoa kukkahattujen varjosta

11.11.2008 10:38

Englannissa muuten aseet kiellettiin aivan kylmästi ja ampuharrastus loppui jne... Tämän jälkeen aseelliset rikokset lisääntyivät tolkuttomasti seuraavan vuoden aikana. Samaan aikaan teräaseilla aiheutetut vammat kasvoivat niinikään(!)...

Minusta tuntuu että ihminen on niin aggressiivinen eläin jotta kielto jälkeen kiellon ei välttämättä ole koskaan niin yksinkertaisen hyvä ratkaisu kun miltä näyttää.

Seinähullut k-päät kuten nämä koulusankarit eivät taas liity aseisiin mitenkään, vaan siihen että he temmeltävät omine angsteineen vapaana eivätkä saa hoitoa vaikka joskus herkässä mielentilassa ovat sitä jopa hakeneet (Auvinen). Kauhajoen kaverilla oli taas jo inttiajoilta sellaista höröilyä että hän joutui palvelemaan aseettomana. Mikäli aselupaan vaadittaisiin psykologin lausunto - tai edes poliisilla olisi pääsy potilaskortistoon kumpikan kaveri ei olisi saanut luvallista asetta.
JA LUVATTOMIA aseitahan ei voi kieltää kun ne ovat jo kielletty...

Ja niitä luvattomia Suomessa riittää. Voi ajatella että sellaisen hankkiminen on vaikeaa, mutta kun niitä ei tarvitse ostaa Nicholas Cagen kontista Sompasaaren satamasta koska suurin osa on jäänyt perheisiin viimeisen sadan vuoden rähinöiden jäljiltä. Ja kuten jo edellä Britaniaan viittasin rikolliset saavat aseensa yhtä helposti kuten nytkin - heillä kun ei ole tapana niitä lupia hakea.

Suomessa haetaan aina yksinkertaista ratkaisua kakun päältä vaikka hoidettavissa oleva ongelma on jossain muualla. Ei nähdä metsää puilta.

Jos vastustaa kodissa säilytettäviä aseita, niin olisi huomattavasti hyödyllisempää kannattaa kaikkiin autoihin pakollista alkolukkoa, ajokortintarkistuslaitetta, turvavyönkäyttöpakkolaitetta ja ylinopeuden estävää laitetta. Ne säästäisivät vuosittain yli 100 henkeä (tutkimus) ja paljon enemmän vakavia loukkaantumisia ja vammautumisia.

Ja jos lähdetään tuommoiselle tarkkailu/estolinjalle, niin sitten pitää vaatia tupakan, alkoholin, puukkojen, kirveiden, vesureiden, keittiöveisten, pesäpallomailojen ja kaikkien muiden kepukoiden kieltämistä. Ne kun ovat niin vaarallisia.