Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Juhani Venetvaara
Parainen

/ #18

12.01.2007 00:04

Kirjoitukseeni Porot ja porottomat maanomistajat on tullut muutamia kitkeriä huomautuksia. Tiedoksi ”ei poroja” nimimerkille, että käyn kotitilallani Lapissa muutamia kertoja vuodessa. Nyt jo eläkeiän lähestyessä minulla on kymmenien vuosien kokemus poroista ja niiden käyttäytymisestä. Porojen heinäpelloilla tai pihoilla vierailut ovat yleensä rajoittuneet heinänkorjuun jälkeiseen aikaan. Aikoinaan, nyt vähemmän, myöhäissyksyisin tilamme läpi saattoi kulkea satojen porojen tokkia, mutta ei ne kyllä mitään vahinkoa aiheuttaneet. Myöhemminhän porot vetäytyvät syvemmille metsiin ja kerääntyvät ns.tokkiin, jolloin niitä on myös helpompi kerätä yhteen erotuksia varten. Seuraavat lähinnä yksittäiset porojen vierailut pihoilla tapahtuvatkin sitten vasta keväthankien aikana. Tuntuu oudolta, että porot Kuusamon, Sotkamon seuduilla käyttäytyvät niin eritavalla?

Mitä tulee oikeuteeni ottaa kantaa täältä Paraisilta saakka porokysymyksiin, niin eiköhän oikeuteni ole vähintäänkin samalla viivalla kuin vaikkapa Espoon, Jyväskylän ja Tampereen adressin allekirjoittaneilla Lapin mökin omistajilla. Heillä lienee varaa rakentaa niin korkeat piikkilanka esteet etteivät porot pääse häiritsemään. Juuri tällaiset Etelä- Suomen ”harraste maanomistaja” allekirjoittajat aiheuttavat itse asialle enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Ehkä en itsekään olisi ottanut asiaan kantaa ellei näin olisi tapahtunut. Asian uskottavuudelle olisi ollut tärkeää, että allekirjoittajat olisi rajattu poronhoitoalueen sisäpuolelle. Kainuun mahdollisiin erityisongelmiin olen tietysti ulkopuolinen. Olen kertonut vain oman kokemukseni poroista.

Juhani Venetvaara