Dalton Alpakalle elämä

Oulun Avin virkaeläinlääkärit ovat...

/ #91 Ylen sivuilla 19.5 myös kuva

18.08.2011 08:53

Osasto: OuluEtusivu > Artikkeli

Eläinsuojeluvalvonnassa resurssipulaa
julkaistu 19.05. klo 05:37, päivitetty 19.05. klo 12:39
Läänineläinlääkäri Hanna Lounela (oik.) kollegoineen viimeistelee eläinlääkintähuollon valvontasuunnitelmat kuntoon 1.11. mennessä.

Kuva: YLE
Eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi annettiin viime vuonna 167 eläinlääkärin määräystä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella. Säännöllisiä vuositarkastuksia pystyttiin tekemään vain joka kolmannessa isoissa kohteessa.

Eläinlääkäri lähtee tarkastuskeikalle yleensä sivullisten epäilyjen perusteella.

Eläinlääkärin rutiineihin kuuluu tutkia, onko kohteesta aiemmin tullut vastaavia ilmoituksia, tai annettu eläinten parempaan pitoon liittyviä määräyksiä. Eläinten omistaja pyritään saamaan paikalle tarkastuksen ajaksi.

- Tilanteita, joissa eläimellä ei ole kaikki hyvin on paljon. Ruokinta, juotto tai olosuhteet eivät täytä säädöksiä. Saattaa olla vaarallisia rakenteita tai likaisuutta, luettelee läänineläinlääkäri Hanna Lounela Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta.

Valvonnassa voidaan antaa määräyksiä, tehdä uusintatarkastuksia, ja jopa asettaa uhkasakkoja. Pahimmassa tapauksessa voidaan eläimet siirtää turvaan tai määrätä hätäteurastukseen.

Pohjois-Suomen aluehallintoviraston vuosiraportin mukaan eläinlääkäreitä ei riitä kaikkialle eläinten hyvinvoinnin valvontaan.

Joka kolmas suuri kohde ehditään tarkastaa
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella säännöllisten vuositarkastusten piirissä on lähes 340 ilmoituksenvaraista kohdetta, kuten isommat tallit, kennelit ja lemmikkieläinkaupat. Näistä tulisi tarkastaa tavoitten mukaan 90 prosenttia, mutta resurssipulan vuoksi vuoden 2010 aikana saatiin tarkastettua vain 37 prosenttia paikoista.

- Alueet, joissa valvontaeläinlääkäri käytettävissä prosentit olivat selvästi korkeampia kuin alueet, joissa valvontaeläinlääkäriä ei ollut käytettävissä, tiivistää Hanna Lounela.

Kunnat ja yhteistoiminta-alueet ovat viime kuukausina pyrkineet lisäämään valvontaresursseja. Valvonnassa vajausta arvioidaan olevan ainakin muutaman eläinlääkärinviran verran.

Eläinlääkäripäivystykset eivät yllä lain vaatimuksiin
Kuntien ja yhteistoiminta-alueiden tulee lain nojalla varmistaa peruseläinlääkäripalvelut ja päivystys. Suuria ja pieniä kotieläimiä varten tulisi olla erilliset päivytykset ja pääasiassa eri henkilökunta.

Pieneläinpäivystys toimii Pohjois-Suomen AVI:n alueella vasta Oulun seudulla.

Eläinlääkintähuoltolain tarkoittaman yhden-luukun yhteydenottopalvelun on saanut toimimaan vain kolme päivystysaluetta yhdestätoista.

YLE Oulu / Arto Veräjänkorva

Kommentti: helpompaa on tehdä eläinsuojelua neljän seinän sisällä kuin kentällä.
Nyt sitten on vatvottu Dalton-tapausta monen virkanaisen voimin pari viikkoa...kuinka monta tarkastusta kentällä on tehty samaan aikaan....