Kiteen uuden terveyskeskuksen vastaanotto ajat!

pätevä lääkäri

/ #30 ikuisuuskysymys, vastaus riippuu palvelun osaamisesta

16.07.2014 21:04

Kitee lähikunnat tk tilanne muistuttaa Satakunnassa vastaavankokoista Parkano lähikunnat täysin, niin että Parkanossa on ympärivuorokauden päivystys äärettömästi vähemmille sairaille pitänyt järjestää koska vastaavasti on pitkä yli sadan km matka Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan ja harvinaisia kaikkia hätätapauksia tulee aikaajoin milloin tahansa yhtäkkiä vastaanotolle, niin että monien eloonjääminen riippuu kaiken osaavasta ensiavusta ennen sairaalaansiirtoa ja sinne saattamista ambulanssilla. Mikäli kaikenosaavaa hätätapausten hoitavaa lääkäriä ei ole palkattavissa, on tietysti koko päivystyksen ja muunkin vastaanoton maksullinen jatkuminen järjetöntä, mutta jos äärikyvykkäitä päivystäjiä löytyy, olisi se vuosittain ehkä viidenkin oudohkon hätätapuksen eloonjääminen ja terveeksitulo(sydänkohtaukset, sydämenvajaatoiminta,insuliinishokit, verenvuodot,verenpainekriisit,kouristukset,vuotamaan alkavat aneurysmat vatsassa tai keuhkoissa,tajuttomat potilaat eri syistä, vatsakatastrofit,itsemurhaa eri tavoin yrittäneet,vaikeat allergiat ja astmat varsinkin pikkulapsilla tai sepsis,murtumat ja luksaatiot,silmähoitojen äkillinen tarve,paiseiden avaus,kova päänsärky jne)Usein kaupunkipaikoissa venyy vähintään kolmenkymmenen päivystyspotilaan hoitaminen iltamyöhään nopeimmiltakin lääkäreiltä, klo21-22 asti ja aamuyöllä tulee muutama äkillinen sairaustapaus ja monesti niistä pahimmat elvytyksiä myöten joista osa toipuu äärikyvykkään taitavimman ja parhaiten koulutetun päivystäjän kykyjen ansiosta jotka muuten kuolisivat heti. Näin voinee olla Parkanoa pahemmassa paikassa Kiteellä vähintään, myös äkillisiä ensiapua vaativia niveltulehduksia voi tulla milloin tahansa joissa välitön hoito pelastaa liikuntakyvyn.
Pelkkä virka-ajan päivystys lähinnä sairaslomien kirjoituksena ei siis ole kyseessä jota varmaan Kiteen päättäjät luulivat lääkärintyön olevan ja jotka tehtävät voidaan monien mielestä hoitaa milloin tahansa myöhemminkin ja kuka tahansa koulutusta vailla oleva henkilökin. Mikäli Parkanoa äärettömästi pahempi paikka Kitee lähikuntineen saisi lääkärinvastaanottoa vain 8-16 virka-aikana arkisin, kukaan työssäkäyvä ei pääsisi lääkäriin milloinkaan kuten tavallista. Huomattavan monet joutuisivat taksilla valtavilla kustannuksilla esim vaikeasta huimauksesta monista syistä, pitkälle sairaalamatkalle iltayöaikaan jopa ambulanssilla ja rytmihäiriöistäkin, mutta saisivat alueen parastasoisinta hoitoa vasta tunnin-kahdentunnin viiveellä joka aiheuttaisi yleisesti oikeille hätätapauksille kuoleman jo matkan aikana vailla hengenpelastavaa oikeanlaista ensiapua mikäli lääkäri kykenisi sitä antamaan.Ambulanssin tulo kestää lähikunnissa jopa tunnin ja sen ajo Kiteelle toisen tunnin joten suoraan keskussairaalaan olisi viisaampaa ellei asu niin lähellä Kiteen terveyskeskusta jossa pätevä lääkäri olisi, jolloin kannattaisi ensin saada ensiapu. Kiteen lähikuntien osalta, viisainta olisi ajo ambulanssilla virka-ajan ulkopuolella aina suoraan keskussairaalaan lyhintä reittiä ja muulloinkin myös virka-aikana samasta syystä. Kiteellä voisi olla pätevä päivystys näitä hätätapauksia varten ensiavun saamiseksi joita kuitenkin on vähän vuosittain joilla ensiavun välitön saaminen pelastaisi hengen ja terveyden. Parkanon malli ympäristökuntia ja noin 10000 asukasta kohti on ollut hyvä silloin kun ensiapu on osattu. Kuka ottaa vastuun siitä että ensiapu olisi klo18:aan ja liian kaukana Tohmajärven eri osista Kesälahdelta tai Rääkkylästä jopa pahentaen ensiavun saamisongelmaa ajon keston takia verrattuna suoraan sairaalaan ajamiseen. Pelkät kireettömät sairasloma-asiat voisi jättää Kiteen terveyskeskuksen hoidettavaksi virka-aikana eikä ollenkaan yrittää hoitaa tuota kuvattua äärivaikeaa kaiken lääketieteen osaamista vaativaa hätätapausten ensiapua joka vastaa pahinta keskussairaaloiden jakamatonta etupäivystystä ja vaatii ylivoimaisen neron ja äärikokeneen yleislääkärin paikallaoloa ja rasittumista kuoliaaksi yötyön takia. Kuitenkin juuri tuo on tehty Parkanossa ympäristökuntineen aina tähän asti iankaiken ja tiettävästi onnistunut hyvin, monien henki ja terveys pelastuen hyvin pitkiksi ajoiksi.Tällaisen ensiavun tärkeyttä en voi liiaksi korostaa päättäjille -jokaisen henki ja terveys riippuu ajoissa saadusta oikeasta lääkärinavusta, ilman ei kukaan ihminen loputtomiin selviydy ja sen puuttuminen johtaa vammautumiseen kuolemaan ja hirveisiin seurauksiin jokaisella.
Ympäristökuntien kannalta siis on paras että kaikki hätätapaukset ajetaan nopeimmalla tavalla lähimpään keskussairaalaan ensiapuun suoraan ja Kiteellä voisi olla päivystyspiste vähemmän kiireellisille asioille ja työssäkäyville tietysti iltaisin virka-ajan jälkeen eikä virka-aikana jolloin työssäkäyvät eivät voi päästä päivystykseen -jopa yksityisesti vastaanottona.
Vararikko kunnassa ei saa olla näiden kuolintapausten aiheuttaja, uhrina kuka tahansa millä hetkellä tahansa.