Hakaniemen puolesta - toriparkkia vastaan

Laura

/ #9 Hankitaan lisää torielämää, sitten elävöittämistä ja kukkia

24.08.2011 15:52

Henrik Nyholm "Kauppaketju tulisi siis näiden jo olemassa olevien markettien lisäksi. Hakaniemen pienyrittäjät/ Kauppahallin pienyrittäjät ovat antaneet vastalauseensa hankkeeseen."

Pienyrittäjät eivät ehkä ole ajatelleet niin pitkälle, että asia on heidän kannaltaan pelkästään hyvä; mitä enemmän asiakkaita alueella, sitä enemmän myös mahdollisuuksia heille kaupankäyntiin. 0 asiakasta alueella = 0 potentiaali kaupankäyntiin. En jaksa uskoa, että kukaan esikaupunkiaueilla asuva innostuisi lähtemään Hakaniemeen autolla, ellei heitä kiinnostaisi nimenomaan alueen etniset kaupat, Kauppahallin tarjonta tai torin antimet. S-market, Sokos tai tämä uusi kauppaketju löytyvät järkevimpienkin automatkojen päästä kauempana asuville (Itäkeskus, Tapiola, Jumbo..), ja varmasti halvemmilla parkkimaksuilla?
Mitä autoiluun keskustassa tulee, nimimerkin "Joonas" kanssa olen täysin samaa mieltä.
Maria Laukka Kalliosta; "Niitähän tunkee lisää katujen varsiin sitä mukaa kun tilaa annetaan."
Juju olisikin nimenomaan siinä, että sitä tilaa ei enää annettaisi. Pysäköintipaikkoja karsittaisiin rankalla kädellä. Hakaniemessä aivan kauppahallin vieressä asuvana voin kyllä sanoa, että suurimman haitan muodostavat pysäköidyt autot teiden varsilla aivan kauppojen vieressä, ei yksityisautoliikenne.
Hankkeen tulisi siis olla myös ehdottomasti yhteydessä katupysäköinnistä vastaavaan päätöksentekoon. Julkinenkin liikenne pääsee kulkemaan viime talvea vastaavissa olosuhteissa helpommin, kun autoja ei ole jatkuvasti lumikasojen takia pysäköity väärin mm. raitiotiekiskojen päälle. Pyöräteiden rakentamiselle vapautuu tilaa teiden varsilta ja/tai kävelykatuja voitaisiin leventää mikä mahdollistaisi myös kesäisin kahviloille ja ravintoloille terassin.

Olennaista olisi ymmärtää se, että alueesta saadaan vireä ja toimiva kaupankäynnillisesti vain hankkimalla lisää asiakaskuntaa.
Uskon myös, että rakennusprojekti pystytään toteuttamaan inhimillisesti liikaa torikauppaa häiritsemättä.