Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Tiina Toimanen
Oulu

/ #24

13.01.2007 22:22

Ihan hyviä huomioita ja perusteluja sinulla Ritva, vaikka en ihan purematta niele tuota sinun väitettä, että poron uloste on noin vahingollista nautaeläimille. Monta nautaa teidän tilalla on sairastunut tai kuollut suoraan johtuen poron ulosteesta?

Oikein niitettynä ja kerättynä rehussa ei pitäisi tuollaisia epäpuhtauksia esiintyä, vaikka muutama poro pellolla liikkuisikin. Jos rehu niitetään liian matalalta voi rehun sekaan nousta kerättäessä ulostetta maasta, joka kyllä aiheuttaa rehun epäpuhtauden, mutta tässäkin tapauksessa ulostetta pitäisi olla huomattavia määriä isolla alueella jotta riski olisi suuri. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä että pellolla on liikkunut pidempään useampia eläimiä.

Jos näin on päässyt käymään, niin pellon aitaaminen olisi pitänyt suorittaa paljon ennen niittoa. Tämän jälkeen on oma valinta haluaako riskeerata eläimiensä kunnon mahdollisella saastuneella rehulla. Jos aluetta ei aidata (poronhoitajien toimesta) realistisen ajan kuluessa, niin mielestäni palkinen ja viime kädessä paliskuntain yhdistys on velvollinen korvaamaan elinkeinonharjoittajalle koituneet menetykset.

Edellä mainitun kaltaiset ongelmat koskettavat vain pientä osaa poronhoitoalueella elinkeinoaan harjoittavista ja uskonkin että ne johtuvat poikkeuksellisista olosuhteista, joka on ajanut porot etsimään ravintoa muualta kuin totutuilta alueilta.

"Oikukkaat säänvaihtelut ovat tänä talvena hankaloittaneet paikoin porojen ravinnon saantia poronhoitoalueella. Pohjois-Lapissa lumipeite on ollut syystalvesta lähtien yhtenäinen, mutta alkutalven suojasäät ja vesisateet ovat sielläkin tiivistäneet ja jäätäneet lumikerrosta." -http://www.rktl.fi/ (etusivun kuvateksti 13.1.2007)

”Porolaidunten tilan heikkenemiseen useita syitä - poronhoidon lisäksi myös muut maankäyttötavat vaikuttavat laidunten kulumiseen ja käyttöarvoon”

Jos talvilaidunten kantokyky ei kestä nykyistä porokantaa, niin ainoa vaihtoehtohan on lopulta laskea porokantaa nykyistä pienemmäksi, niin että tällaiset lieveilmiöt vähenevät. Lienee sanomattakin selvää, että porotalous ei tule missään olosuhteissa kestämään ympärivuotiseen aitaamiseen perustuvaa toimintaa, vaan ainoa kannattava vaihtoehto on nykyisen kaltainen vapaa laiduntaminen.