hiusalan alv-kokeilu päättymässä

RakastaaTyötään

/ #112 Provisio palkka

30.08.2011 23:52

Olen Helsingin keskustassa kampaamossa töissä provisiolla. Tehdystä työstä meille työntekijöille jää 36%... Eli jos on kk kassa vaikka 6000e, niin siitä miinustetaan ensin se HIUSALAN ALV eli 9% niin jää 5460e, siitä summasta meille palkaksi 36% eli YHT. 1965,60e siitä maksetaan OMAT verot (riippuen veroprosentista 17-22%) jos lasketaan vaikka 19% verolla 1592,13e ja vielä työeläke ja vakuutusmaksut niin noin 100e miinustetaan... Eli palkkaa jää noin 1400e. MUTTA jos tämä ALV nousee sinne 23% niin lasketaan uudestaan... 6000e- 23% veroo jää 4620e, siitä meille 36% on 1663,20e miinus taas se 19% omaa veroa jää 1347,19e ja siitä kun vielä miinustetaan työeläke ja vakuutusmaksu niin käteen jää n.1200e/kk !!!! Oli alalla sitten yrittäjä, provikka palkalla tai kuukausi palkalla, niin hiusalalla ei todellakaan kääritä rahoja !!!! Iltatyö ja viikonloppu työtä, käsityöammatti ja silti noin huono palkka. Alv:n alennuksen oli tarkoitus mahdollistaa yrittäjien ottaa lisää työntekijöitä, laskee harmaata taloutta, ja ehkä jopa saada meille hieman parempaa palkkaa. Sen ei missään vaiheessa ollut tarkoitus laskea palveluiden hintaa kuluttajille, vaan saada enemmän työpaikkoja !! Ne liikkeet mitkä teki virheen ja laski suoraan alennuksen hintoihin asiakkaille varmasti joutuvat erottamaan työntekijöitä, elleivät vastaavasti nosta hintoja ja jos hinnat nousee, niin asiakkaat käyvät harvemmin. Eli mitä järkee sitä on nostaa?? Ei ainakaan mun mielestä toimi hyvin kenenkään kannalta.

Asiakkaat ketkä valittaa suomen kalliista hinnoista ja vertaa etelän halpoihin hintoihin niin eri maissa on eri käytännöt ja hinnat. Jossain maassa hiustenleikkuu voi maksaa 8e, mutta siellä on halvat vuokrat ja ruoat, eikä siten mene sellasia summia firman pyörittämiseen kun Suomessa.. Ei asioita voi noin vaan verrata keskenään.

Valitettavasti asiakkaat usein luulevat että meille tuleva raha on suoraan palkkaa, mikä ei todellakaan ole totta! Ja miks ihmeessä lasten hiustenleikkaus pitäisi olla edullisempi kuin aikuisten?? Lapsilla voi olla todella paksu tukka ja siinä menee helposti enemmän aikaa leikkaamiseen kun lapset eivät jaksa pysyä paikallaan, pyörittävät päätään ja siinä oikeesti saa varoa ettei leikkaa lapsen korvaan tai omaan sormeen. Todellakin sama hinta kun aikuisillekin! Jos joku ei halua tuhlata rahojaan kampaajalle, niin olkaa hyvä ja laittakaa niitä hiuksia sitten kotona. Mutta ei se tukka ikinä tuu olemaan yhtä hyvä kun mitä kampaaja voi tehdä. Me osataan ottaa huomioon hiusten paksuus, suoruus/kiharuus, kunto sun muut asiat mitkä on oleellisia leikkuun/värin kannalta. Ja niille ketkä ovat valmiina valittamassa että ei kaikki kampaajat osaa, niin on ihan varmasti totta! Itsekin tiedän monta erittäin hyvää ja monta todella huonoa kampaajaa, eiks se oo ihan selvää että alalla vuoden ollut on hyvin todennäköisesti huonompi kun joku kuka on ollut alalla jo 6vuotta?? Ja meillä kaikilla on erilainen maku ja tyyli, vaikka itsekin kuinka haluasin miellyttää kaikkia asiakkaita, niin se on ihan täysin mahdotonta. Me kaikki ollaan ihmisiä ja me ollaan myös erilaisia, me tykätään eri asioista ja jos joku tykkää vaikka Minnan tavasta leikata ja pitää sitä nerona, niin joku toinen taas ei tykkää yhtään... Toivotaan ettei ALV nouse ja pystyisimme jatkamaan töitä normaalisti :)