hiusalan alv-kokeilu päättymässä

Pyydämme kaikkia parturi-kampaamo alalla työskenteleviä, ja asiaa kannattavia allekirjoittamaan adressin. Adressi toimitetaan Suomen hiusyrittäjille sekä päättäjien käsiin. (lähetämme adressin eteenpäin, jokaisen 1000. nimen jälkeen)

Vuonna 2007 suomessa ja monissa EU-maissa aloitettu työvaltaisten palvelualojen arvonlisäverokokeilu on päättymässä 2010 vuoden lopussa.Kokeilun ajaksi parturi-kampaamoiden arvonlisäveroa kevennettiin 22%:sta -> 8%:iin. Verotuksen kehittämistyöryhmän väliraportissa (julkaistu public Economics -seminaarissa 29.4.2010) kokeilun tulokset saivat huonot arviot.  Valtiovarainministeriön verotyöryhmä on jo päätynyt siihen, että se suosittaa arvonlisäverotuksen 8% (nyt yleisen alv nousun jälkeen 9%) päättymistä tähän vuoteen.

Tarvetta tälle adressille tuntui olevan, ja toivokaamme että siitä olisi hyötyäkin; päättäjät eivät kuule kampaajien ääntä, (eikä kampaajien ääni nouse kuuluviin pelkkien kollegoiden välisten keskusteluiden avulla)
Työryhmät vetoavat siihen seikkaan että hinnat eivät ole laskeneet riittävästi, eikä uusia työpaikkoja ole syntynyt toivottua määrää. (jokainen halukas voi lukea pinnistä 6/10 s.125 Rainer Nymanin kolumnin)

Suomen hiusyrittäjien Arja Laurilaa lainaten: (pinni 6/10)

"...alan yrityksistä lähes 1000 joutuisi lopettamaan, työsuhteista 50% jouduttaisiin irtisanomaan jne." Laurilan arvio on suuntaa antava. Vieläkin suurempi osa yrityksistä saattaa todellisuudessa joutua lopettamaan, sen vain aika näyttäisi.

Totuus on se, että yleisen arvonlisävero uudistuksen jälkeen (1% korotus 1.7.2010 alkaen) myös kampaamoalan kulut ovat nousseet, muutospaineessa kaikki hinnat ovat nousseet jo viimeisen kolmen vuoden aikana... MUTTA kampaamo-alan hinnat pitäisivät olla edelleen laskusuhdanteessa? Onko parturi-kampaajien otettava omasta palkastaan pois samassa suhteessa kuin muut kulut nousevat? Ovatko kuluttajat valmiita maksamaan korotuksen suoraan hinnoissa? Jos alv. nousee, suurin osa kampaamoista ja partureista joutuu siirtämään korotuksen suoraan hintoihinsa, tuskin kenelläkään yrittäjällä tai työntekijällä on mahdollisuutta tai haluakaan vähentää korotusta omasta elannostaan?  Parturi-kampaajat työskentelevät muutoinkin huonommalla katteella, kuin monet muissa käsityöammateissa työskentelevät. Entä ne hiusalan yrittäjät jotka ovat aloittaneet yritystoimintansa alv- kokeilun aikana? Miten he voivat selvitä korotuksesta?

Mitä muuta alaa koskee näin suuri arvonlisäveron nosto? Miten muiden alojen ihmiset reagoisivat näin suureen nousuun?

Kysymys kuuluu, kumpi on parempi tilanne;

~Alv. 9% säilytetään->  kampaamo-alan työllisyystilanne pysyy kutakuinkin samassa pisteessä kuin nyt, monet pienet yritykset kykenevät edelleen toimimaan,ja työllistämään yrittäjänsä,mahdollisesti työntekijätkin, ja maksamaan edelleen valtiolle verorahoja arvonlisäveron muodossa.

~Alv.23%-> kampaamo-alan työllisyystilanne romahtaa, hinnat nousevat niillä jotka jatkavat, ja iso osa niistä kampaajista/partureista jotka lopettavat, jatkavat ammatissaan, mutta verorahoja ei valtion kirstuun ropise; kotikampaamot kukoistavat ja kampaamoalalla vallitsee taas viidakon lait. Valtion maksamien sosiaaliavustusten ja työttömyyskorvausten muodossa valtio joutuu kuitenkin maksajaksi. Kuinka paljon valtio menettää verotuloja lopulta?

Pyydämme arvon päättjät: antakaa meille käsityöammatissamme työskenteleville edelleen mahdollisuus jatkaa alalla.Suurin osa meistä hiusalalla työskentelevistä on yrittäjiä, pää-asiassa toiminimellä työskenteleviä, ja lähes miltä kannalta hyvänsä katsottuna  pienituloisiin laskettavia.

Alennettu alv. takaa maksukykyiset yritykset, ja kuluttajien ostovoima hiuspalveluissa säilyy. Kaikki hyötyvät.

Jenni Tuokko, parturi-kampaamo yrittäjä    Ota yhteyttä adressin tekijään