hiusalan alv-kokeilu päättymässä

Silja

/ #120 Oltiin taas NIIN asiakaspalvelu ihmisiä...

01.09.2011 16:40

Me kampaajat olemme joutuneet ikävästi ja kieltämättä täysin omaa tyhmyyttämme silmätikuiksi tässä alv asiassa.
Kuvitellen toimivansa asiakasystävällisesti, monet meistä jättivät ne pari hinnankorotusta ennen alv:n laskua tietoisesti tekemättä, koska ollaan liian kilttejä ihmisiä, lähes ystäviä asiakkaillemme ja ajateltiin että ei haluta rankaista näitä mukavia tuttuja asiakkaita ottamalla ennen alv laskua X-hinta ja sitten taas kohta toinen hinta....
Helpompi kaikille kun ei nostella ja taas lasketa..

Samaan aikaan kun me kampaajat olimme julkisuuden kimpussa alv asiassa, kukaan ei maininnut että jokaikinen tukkuri nosti hintojaan ja reilusti!
Tuotteiden kuluttaja hinnat ovat monessa sarjassa laskeneet ja samalla myös KAMPAAJAN KATE, vaikka iso osa meikäläisistä ei tunnu sitäkään osaavan laskea. Ollaan vaan tyhminä iloisia kun on kivampi myydäkin asiakkaalle kun tuote on edullisempi.

Meillä ainakin on työllistetty useampi ihminen ja aika näyttää miten tuleva hintojen korotus vaikuttaa kuluttajiin. Kunhan ihmiset saataisiin ymmärtämään että KAMPAAMO ei nostanintaansa vaan oimii valtion veron kerääjänä.
Jos asiakkaat äänestävät jaloillaan ja alkavat entistä enemmän käyttää niiden kampaajien palveluita, jotka tekevät pimeästi, ei auta muu kun pistää työntekijät pois.
Meidän paikkakunnalla näitä harmaita-kampaajia ainakin löytyy ihan useampi ja suurin osa jopa pitävät ihan julkista liikettä. Selvää on että jos kovin halvalla tekee, ei voi juurikaan verojaan maksella.. Tälläinen myös vääristää kampaamo hinnoittelua. Jos pienellä paikkakunnalla useampi tekee tosi halvalla on rehellisen yrittäjän mahdotonta pitää omaakaan hintatasoaan siellä missä pitäisi.
Toivonkin että verottaja tulevaisuudessa kiinnostuisi näistä harmaista yrityksistä. Se on kumma että kampaajan alv:n korottaminen kyllä kiinnostaa mutta ei nämä pimeän duunin tekijät. Sanotaan että on muka niin pientä ettei verottajan kannata puuttua..

Hintoja ei todellakaan voi pitää ennallaan, eli korotus siirtyy ainakin meillä suoraan hintoihin. Eihän kukaan voi muutenkin pienestä palkastaan enää laskea. Ahneiksi syytettyjen kampaajien palkka ainakin tuttavapiirissäni on 900-1600€/kk riippuen kuinka paljon asiakkaita ja miten pitkää päivää jaksaa tehdä. "Ahneuksissani" minäkin teen 12tuntisia päiviä, jotta saisin sen edes joinain kuukausina sen 1500€/kk palkkaa
Mies oli töissä kuullu että parturit tienaa tosi hyvin ja kyseli minne ne kaikki rahat olen kätkenyt ;D
Työaika meikäläisillä on keskimäärin 42t/viikko lomaa max 2 viikkoa vuosi.
Kyllä me vaan ollaan NIIN rahanahneita :D

Jälki viisaana on hyvä tiivistää että, olisi pitänyt tehdä niinkuin kaupat ja ravintola ala meiltä oppi; Nostaa hintoja ja laskea ne sitten taas "vanhalle" tasolle niin kaikki olisivat olleet tyytyväisiä(?)