Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Heikki Luokkanen
Taivalkoski

/ #33

16.01.2007 09:26

Juhani Venetvaara on lukenut läksynsä oivallisesti... pahkaansahan se olisi maanomistajien ja muitten vahigon kärsijien painettava, niihä! Tuskinpa poromiehet korvaansa tälle lotkautavat... mitä nyt minun viljelyksille viime syksyksi luvattu aitaaminen siirtyy taas. Ja nuo tuossa pihalla asuvat ja heinälatoon joka välissä pyrkivät luultavimmiin pysyvät talven tuossa.

Enkä minäkään oo poronhoitoa tältä lopettamassa, päinvastoin, pitäkööt niitä omilla maillaan niin paljo kuin lystäävät.

Nuista liikennevahingoilla ja niillä tienaamisesta joku kirjoitti. Siitä tuli mieleen muutaman vuojen takainen tapaus. Ajelin autollani kotiini päin joulukuun puolessa välissä ja käppäilipä poro keskitietä vastaan, eikä ollu muuta tehä kuin yrittää väistää ja toivoa että ei menisi auto mehtään. Senverran sain koukattua että vain kuskin puoleisessa ovessa oleva peili vääntyi. Poro juoksi mehtään hyväkuntoisen näköisenä. Mainihin sitten siitä yhdelle poromiehelle ja jo helmikuun lopulla soitteli eräs toinen poronomistaja ja sanoi tarhassaan kuolleen poron ja kyseli vakuutusyhtiötäni. Hieman hölmistyin asiasta, mutta sanoin yhtiön nimen, kun rahat tulee kuulemma siten nopeammin. Kaippa se poro kuoli järkytykseen parin kuukauden miettimisen jälkeen.