Susikannan ylläpito Suomessa

Minna Karvinen
Adressin tekijä

/ #29

16.01.2007 22:22

Joopa joo, turha näistä asioista on edes keskustella kun ei se johda mihinkään.
Nämä susien suojelijat eivät todellakaan tunnu tietävän millaista on oikeasti elää pelon keskellä.
Tässä maailmassa on paljon asioita, joihin vain järjellisellä ajattelulla ei pysty. Sudet ovat mielestäni kauniita ja uljaita eläimiä ja minulla ei niitä vastaan ole todellakaan mitään. Mutta aivan kuten tässä yhteiskunnassa on ihmisillekin luotu tietyt rajat, täytyy ne rajat olla pedoillakin.
Ja sudet eivät näin ollen kuulu ihmisten pihapiireihin eikä syömään karjaa, kotieläimiä tai ihmisiä.
Vuonna 2005 Venäjän-Karjalassa sudet raatelivat miehen hengiltä ja söivät pikkulapsen... me emme varmaan halua, että täällä Suomessa käy samalla tavalla.

Kuten MMM:n ja suurpetoyhdistysten vastaavat yhteyshenkilöt tällä hetkellä ovat sanoneetkin, on tämä tällä hetkellä varsinkin Kaakkois-Suomessa vallitseva susipelko täysin aiheellista.
Tästä on kenenkään susien suojeluaktivistin turha kommenttia vääntää, koska se pelko ei sanoilla lähde vaan teoilla.

Ronja Ryövärintyttärelle sanon, että kokeilee itse niitä aitoja ja liivejä ym.
ja antaa meille edes hitusen verran sitä empatiaa. Yritämmehän mekin ymmärtää teidän kantaanne, vaikka tuon joulukuisen menetyksen jälkeen se aika vaikeaa onkin.

Sähköaidoista sen verran, että montako kertaa ensin grillataan omat koirat niissä aidoissa, ennekuin sinäkin ymmärrät, ettei se vaan jokapaikassa toimi.
On koirarotuja, jotka tarvitsevat paljon liikuntaa, treeniä jne. ja se ei oikein narun päässä onnistu. Meistä kaikki ei harrasta lenkkeilyä eikä koirahiihtoa.
Tämä meidänkin tilanne tällä hetkellä tuntuu tietynlaiselta eläinrääkkäykseltä kun meidän koiramme (noutajia) eivät pääse omalla pellollamme liikkumaan normaalisti.
Tai voihan ne tietty näin pimeällä laskea sinne irralleen, mutta montakohan tulee elävänä takaisin?!? Ei viitsi ottaa sellaista riskiä sillä minulle omat koirani ovat kaikki mitä minulla on.... eli 100% perheenjäseniä.

Että näin. Minä en jaksa näitä tarinoita enää vatvoa, joten jos vaan Ronja Mikälienetkään sallit, vetäydyn nyt taka-alalle seurailemaan adressin nimilistan kasvua. Sinun kommenttisi ovat saaneet pahaa mieltä monelle ja etenkin minulle, joka aivan varmasti tietää mitä susipelko on.