Susikannan ylläpito Suomessa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Susikannan ylläpito Suomessa.

Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#26

15.01.2007 19:33

"Hyvä Kalle!
Täysin samaa mieltä Kallen kanssa!
Eihän tästä mitään tule enää kun ei voi normaalia elämää elää!"

No et varmaan voi elää normaalia elämää, jos jatkuvasti paasaat siitä pelonsekaisin tuntein..herranjestas, ei sitä elämää tarvitse peloilla pilata.

"Ei muuta kuin antaa susien ja muiden petojen elää niinkuin haluavat ja annetaan raiskaajille, murhaajille ym. suurrikollisille myös mahdollisuus rellestää niinkuin haluavat!"

Vertaat susia (eläimiä, canis lupus) rikollisiin (raiskaajiin, murhaajiin, homo sapiens sapiens)???????????????????????????Siinä vasta vertaus!!! o0

"Me muut normaalia elämää elävät ihmiset voidaan lukkiutua kaltereiden sisään kaikkine lapsinemme, lemmikkeinemme ja maatilanpitäjät voivat myydä karjansa susien halaajille ruuiksi niin olisikohan sitten hyvä! :)"

Juu, normaaliahan tuo on! Hah!

"Tähänhän sitä ollaan kohta menossa jos esim. noita häirikkösusia ei saa kaataa!"

Jaahas, ja kukahan niin väittää?

"Turhaa väittää myös, että vanhemmat pelottelevat lapsiaan turhaan.... meilläkin tämä traaginen koiranpennun menetys kyllä teki tuohon 9-vuotiaaseen ihan itse ne traumat. Me aikuiuset ollaan yritetty vaan selittää, että "ei ne pihalle tule jne" mutta kun se jo pihalla kävi niin aivan varmasti tulee uudelleen ja kyllähän 9-vee sellaisen jo ymmärtää."

Pahoittelen koiranne puolesta. 9-vuotias onneksi unohtaa vuosien varrella asioita. Tietenkin "traumaattiset" tapaukset voivat jäädä mieleen, mutta jos hänellekin selitetään asia järkevästi ilman tunteiden kiihkoa, hän vielä joskus ymmärtää tapauksen ja asiat, eikä ala pelkäämään tai vielä pahempaa, vihaamaan susia. Susi ei tiennyt tekevänsä väärin, se sinunkin olisi Karvinen hyvä jo ymmärtää!
Kalle Kehveli
Kuopio

#27

15.01.2007 20:56

Ronja,

Ei se eläinten siirteleminen ole niin yksinkertaista. Menehän sinne navettaan.

"
Tuossa hyvä kommentti sinulta: Työ ei ole ilmaista. Ja vastaus tuohon talkooapu-kysymykseesi, opiskelijana en tekisi ilmaiseksi toiselle töitä.
Miksi hommata eläimiä, jos ei ole valmis pitämään niistä huolta? Kun hommaat karjaa, lampaita tai mitä tahansa elukoita, joudut joka tapauksessa tekemään töitä niiden eteen, tarkistaa etteivät sairastu, katsoa että saavat tarpeeksi ravintoa ja vitamiineja, putsata lannat navetasta, siistiä nautojen turkkia esim harjaamalla..nämäkö kaikki ovat sitten sitä lisätyötä myös? Samoin kuin aitauksesta toiseen siirtäminen? Tuolla asenteella on ehkä hyvä jos jätät itse ainakin eläinten hankkimisen sikseen!"

Eläinten hoitaminen on ihan kokopäiväjuttu. Siinä ei todellakaan tarvita LISÄTÖITÄ laiskistuvien susien vuoksi. Susien, jotka tulevat metsistä helpomman ruuan perään, vaikka metsissä löytyy luomuruokaakin niille.

Kun sudet pysyvät metsissä ja jättävät ihmisten pihat sekä kotieläimet rauhaan, niin kellään ei ole mitään niitä vastaan.

Häirikköyksilöiden ja -laumojen poistaminen tulee myös suomalaisen suden kannalta parhaaksi kun jäljelle jäävät ihmistä pelkäävät korpimetsissä viihtyvät sudet.Suomessa susi pystyy elämään metsässäkin, metsiä nimittäin riittää. Nykytouhuun syynä on viimeaikojen totaalisuojelu, jonka vuoksi älykkäät sudet ovat oppineet, ettei ihmisistä ole vaaraa. Tähän täytyy saada muutos.

Kiitos Minna tästä pienestä mahdollisuusta vaikuttaa.
Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#28

16.01.2007 10:09

"Ei se eläinten siirteleminen ole niin yksinkertaista. Menehän sinne navettaan."

Heh! Voihan tuota mennäkin. Lehmät on mukavia otuksia.

"Eläinten hoitaminen on ihan kokopäiväjuttu. Siinä ei todellakaan tarvita LISÄTÖITÄ laiskistuvien susien vuoksi. Susien, jotka tulevat metsistä helpomman ruuan perään, vaikka metsissä löytyy luomuruokaakin niille."

Eläimet ovat kuin lapsia, niitä pitää jatkuvasti hoitaa, se on aivan totta. Susi ei ole laiskustunut. Se on aivan luonnollista että saalistava eläin etsii helpoimman mahdollisen ruuan. Se katsos ei ole aivan yksinkertaista saalistaa hirveä pelkin hampain ja kynsin juoksemalla se ensin kiinni. Kokeile joskus. ;) Jos joskus olet eläimistä ja niiden käyttäytymisestä jotakin kuullut tai lukenut niin tietäisit kyllä sen. Peto tai laumakin etsii kohteekseensa sen mikä on saaliseläimistä heikoin ja hitain. Sillä tavalla petoeläin säästää energiaansa, koska ei aina ole varmaa saako aterian sinä päivänä vai ei. Se ei ole niin yksinkertaista, ymmärräthän!

"Kun sudet pysyvät metsissä ja jättävät ihmisten pihat sekä kotieläimet rauhaan, niin kellään ei ole mitään niitä vastaan."

Kunahn ihmiset oppivat pitämään edelleenkin huolta niistä kotieläimistään, susi kyllä oppii ettei se olekaan niin helppoa saalista ja luovuttaa sähköshokin saatuaan.

"Häirikköyksilöiden ja -laumojen poistaminen tulee myös suomalaisen suden kannalta parhaaksi kun jäljelle jäävät ihmistä pelkäävät korpimetsissä viihtyvät sudet.Suomessa susi pystyy elämään metsässäkin, metsiä nimittäin riittää. Nykytouhuun syynä on viimeaikojen totaalisuojelu, jonka vuoksi älykkäät sudet ovat oppineet, ettei ihmisistä ole vaaraa. Tähän täytyy saada muutos."

Lupia on annettu, salametsästystä harrastettu eikä vieläkään olla päästy "häirikkö"susista. Milloin te luovutte tuosta tappamis-ideasta, koska eikö se ole jo nähty ettei se tehoa siinä miten te kuvittelette sen voivan tehota? Susi ei muutu miksikään. Se on se peto joksi se on syntynyt. Ihminen kykenee muuttumaan ja pystyy helpommin sopeutumaan uusiin asioihin..tai ainakin PITÄISI pystyä!
Ja tuo totaalisuojelu on väärä ilmaus, koska todellakin jos olet sattunut huomaamaan, niin kaatolupia on myönnetty kyllä. Se ei ole totaalista silloin.
Minna Karvinen
Adressin tekijä

#29

16.01.2007 22:22

Joopa joo, turha näistä asioista on edes keskustella kun ei se johda mihinkään.
Nämä susien suojelijat eivät todellakaan tunnu tietävän millaista on oikeasti elää pelon keskellä.
Tässä maailmassa on paljon asioita, joihin vain järjellisellä ajattelulla ei pysty. Sudet ovat mielestäni kauniita ja uljaita eläimiä ja minulla ei niitä vastaan ole todellakaan mitään. Mutta aivan kuten tässä yhteiskunnassa on ihmisillekin luotu tietyt rajat, täytyy ne rajat olla pedoillakin.
Ja sudet eivät näin ollen kuulu ihmisten pihapiireihin eikä syömään karjaa, kotieläimiä tai ihmisiä.
Vuonna 2005 Venäjän-Karjalassa sudet raatelivat miehen hengiltä ja söivät pikkulapsen... me emme varmaan halua, että täällä Suomessa käy samalla tavalla.

Kuten MMM:n ja suurpetoyhdistysten vastaavat yhteyshenkilöt tällä hetkellä ovat sanoneetkin, on tämä tällä hetkellä varsinkin Kaakkois-Suomessa vallitseva susipelko täysin aiheellista.
Tästä on kenenkään susien suojeluaktivistin turha kommenttia vääntää, koska se pelko ei sanoilla lähde vaan teoilla.

Ronja Ryövärintyttärelle sanon, että kokeilee itse niitä aitoja ja liivejä ym.
ja antaa meille edes hitusen verran sitä empatiaa. Yritämmehän mekin ymmärtää teidän kantaanne, vaikka tuon joulukuisen menetyksen jälkeen se aika vaikeaa onkin.

Sähköaidoista sen verran, että montako kertaa ensin grillataan omat koirat niissä aidoissa, ennekuin sinäkin ymmärrät, ettei se vaan jokapaikassa toimi.
On koirarotuja, jotka tarvitsevat paljon liikuntaa, treeniä jne. ja se ei oikein narun päässä onnistu. Meistä kaikki ei harrasta lenkkeilyä eikä koirahiihtoa.
Tämä meidänkin tilanne tällä hetkellä tuntuu tietynlaiselta eläinrääkkäykseltä kun meidän koiramme (noutajia) eivät pääse omalla pellollamme liikkumaan normaalisti.
Tai voihan ne tietty näin pimeällä laskea sinne irralleen, mutta montakohan tulee elävänä takaisin?!? Ei viitsi ottaa sellaista riskiä sillä minulle omat koirani ovat kaikki mitä minulla on.... eli 100% perheenjäseniä.

Että näin. Minä en jaksa näitä tarinoita enää vatvoa, joten jos vaan Ronja Mikälienetkään sallit, vetäydyn nyt taka-alalle seurailemaan adressin nimilistan kasvua. Sinun kommenttisi ovat saaneet pahaa mieltä monelle ja etenkin minulle, joka aivan varmasti tietää mitä susipelko on.
Minna Karvinen
Adressin tekijä

#30

16.01.2007 22:24

...selvennös vielä äskeiseen... siis lenkkeilyllä tarkoitin juoksemista.
Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#31

16.01.2007 23:42

"Joopa joo, turha näistä asioista on edes keskustella kun ei se johda mihinkään.
Nämä susien suojelijat eivät todellakaan tunnu tietävän millaista on oikeasti elää pelon keskellä.
Tässä maailmassa on paljon asioita, joihin vain järjellisellä ajattelulla ei pysty."

Esim poistaa se iänikuinen pelko sieltä mielestä, niinkö?

"Sudet ovat mielestäni kauniita ja uljaita eläimiä ja minulla ei niitä vastaan ole todellakaan mitään. Mutta aivan kuten tässä yhteiskunnassa on ihmisillekin luotu tietyt rajat, täytyy ne rajat olla pedoillakin."

Ihmisen tulisi joskus vielä tajuta se ettei kaikkea pysty hallitsemaan. Villeille eläimille et voi mennä sanomaan että tässä sinun lait, toimi niiden mukaisesti.

"Ja sudet eivät näin ollen kuulu ihmisten pihapiireihin eikä syömään karjaa, kotieläimiä tai ihmisiä."

Olenko koskaan sanonut sen olevan tarkoitukseni, että sudet tulisivat pihapiireihin syömään helppoa ravintoa? Olen yrittänyt jankuttaa omien eläinten turvallisuuden parantamista, koska keinoja ON olemassa muitakin kuin "kuula kalloon" tms..

"Vuonna 2005 Venäjän-Karjalassa sudet raatelivat miehen hengiltä ja söivät pikkulapsen... me emme varmaan halua, että täällä Suomessa käy samalla tavalla."

Tuskimpa kukaan sellaista haluaa, mutta ihmisiä kuolee joka tapauksessa ties missä yhteydessä, halusimme tai emme. Enkä nyt tarkoita että jos joskus sattuisi sellainen onnettomuus, että meillä suomessa kävisi näin, niin en välittäisi.

"Kuten MMM:n ja suurpetoyhdistysten vastaavat yhteyshenkilöt tällä hetkellä ovat sanoneetkin, on tämä tällä hetkellä varsinkin Kaakkois-Suomessa vallitseva susipelko täysin aiheellista."

Mistä tuon voi lukea?

"Tästä on kenenkään susien suojeluaktivistin turha kommenttia vääntää, koska se pelko ei sanoilla lähde vaan teoilla."

Teoilla jotka eivät hyödytä ketään..ampumalla...vai? Sitähän tekoa sinä tarkoitat, eikö?

"Ronja Ryövärintyttärelle sanon, että kokeilee itse niitä aitoja ja liivejä ym.
ja antaa meille edes hitusen verran sitä empatiaa. Yritämmehän mekin ymmärtää teidän kantaanne, vaikka tuon joulukuisen menetyksen jälkeen se aika vaikeaa onkin."

Minä todella kuule yritän ymmärtää sinunkin kantaasi, mutta kun en ymmärrä! Minulla ei ole koskaan ollut mitään eläinpelkoa, joka varsinkaan jatkuisi ympärivuorokautisesti. On jossakin määrin rasittavaa, että ihmiset luulevat ettei minulla riittäisi empatioita mihinkään suuntaan. Tosin sellaiset ihmiset eivät tunne minua.

"Sähköaidoista sen verran, että montako kertaa ensin grillataan omat koirat niissä aidoissa, ennekuin sinäkin ymmärrät, ettei se vaan jokapaikassa toimi."

Sähköaidat ovat naudoille ja muille. Ulkokoiralle voi rakentaa aitauksen, jossa on katto. Ei siihen sähköjä tarvita.

"On koirarotuja, jotka tarvitsevat paljon liikuntaa, treeniä jne. ja se ei oikein narun päässä onnistu. Meistä kaikki ei harrasta lenkkeilyä eikä koirahiihtoa.
Tämä meidänkin tilanne tällä hetkellä tuntuu tietynlaiselta eläinrääkkäykseltä kun meidän koiramme (noutajia) eivät pääse omalla pellollamme liikkumaan normaalisti.
Tai voihan ne tietty näin pimeällä laskea sinne irralleen, mutta montakohan tulee elävänä takaisin?!?"

Tarvitseeko niitä pimeällä sinne laskea irralleen ja jättää yksin?
Susiliivien kokeilua vaan kuule.

"Että näin. Minä en jaksa näitä tarinoita enää vatvoa, joten jos vaan Ronja Mikälienetkään sallit, vetäydyn nyt taka-alalle seurailemaan adressin nimilistan kasvua. Sinun kommenttisi ovat saaneet pahaa mieltä monelle ja etenkin minulle, joka aivan varmasti tietää mitä susipelko on."

Enköhän minä sen kuule salli, jos haluat lopettaa keskustelun tähän. Eipä se yleensäkään mihinkään suuntaan mene, tämän aiheen keskustelu nimittäin. Junnaa yleensä samoissa asioissa eikä kumpikaan osapuoli muuta käsityksiään mihinkään suuntaan. Niin se vaan menee.
No voi anteeksi jos olen sinulle aiheuttanut mielipahaa, sehän ei ole ollut tarkoitukseni laisinkaan.
Hyvää talven :) odotusta Minna Karviselle ja toivottavasti pääset pelkosi ylitse joku kaunis päivä.
Janne pajula
tohkala

#33

17.01.2007 00:03

Niin,itä tähän nyt sitten voisi sanoa.Oikestajuni vastaista täm Suomen susipolitiikka on.On olemassa Suomen laki ja korpilaki...
Lueppa Minna täältä
http://personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/EOA.htm
Minna Karvinen
Adressin tekijä

#34

17.01.2007 08:58

Ronja,

meillä ei koiria JÄTETÄ yksin pimeään niin kuin väitit vaan kyllä me käymme ihan niiden kanssa ulkona.

Jos on joutunut kokemaan saman kuin mitä tässä meillä ennen joulua koettiin, niin kyllä se pelko olisi monella päällä tällä hetkellä.

Siitä ei täällä yli pääse ennenkuin se yksi kiusantekijä on poistettu.
Jami Sääpallo
Länsi-Suomi

#35

17.01.2007 12:20

""Kuten MMM:n ja suurpetoyhdistysten vastaavat yhteyshenkilöt tällä hetkellä ovat sanoneetkin, on tämä tällä hetkellä varsinkin Kaakkois-Suomessa vallitseva susipelko täysin aiheellista."

Mistä tuon voi lukea?"

No lue vaikka tästä:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1302113
Kristiina Korhonen
Kuopio

#36

18.01.2007 00:22

Sitä minä aidosti jaksan kerta toisensa jälkeen ihmetellä, että miksi heti sanotaan vastaan susiuskovainen/susiensuojelija/viherpiiperö/kaupunkilainen/vihreä, kun toinen yrittää perustella omaa, ehkä yleisestä linjasta poikkeavaa kantaansa. Kun argumentit loppuvat, niin alkaa haukkuminen. Tahallisen leimaavaa ja harvemmin se toinen osapuoli kuitenkaan joka perustelunsa kaneetiksi heittää vastaan mitään susivihaajista tai menee henkilökohtaiselle tasolle. Itse olen maalainen, vasemmistolainen, en kuulu mihinkään luonnonsuojelujärjestöön tai niiden tukiryhmään enkä tunnusta mitään maailmanuskontoakaan, silti olen sitä mieltä, että pystymme löytämään tasapainoisen ratkaisun ja elämään susien kanssa ilman niiden systemaattista lahtaamista. Minulla ei ole erityisiä intohimoja sutta kohtaan ja käytännössä minulle on aivan sama, onko niitä Suomessa vai ei. Tilanne nyt vain on se, että susi on rauhoitettu jo ennen Suomen EU:hun liittämistä ja niitä on ollut Suomessa aina, enemmän ja vähemmän. Tämän faktan kanssa pitää elää ja etsiä siihen kestävää mallia. Sairautta ei voi parantaa poistamalla pelkästään sen oireet.

Onko todellakin niin, että samaan asiaan ei voi etsiä ratkaisua eri näkökulmista? Jos ne johtavat yhtälailla kuitenkin kestävään loppuratkaisuun?

Ja jos muuta ei keksitä, niin otetaan EU syntipukiksi. Ei se EU niin Iso ja Paha Mörkö ole, etteikö se pysty muuttumaan. Itse toivon totisesti viranomaistoiminnan keventyvän niin, että poikkeavasti käyttäytyviin yksilöihin pystytään reagoimaan VÄLITTÖMÄSTI viranomaispuolelta. Tämä ei varmaan ole sieltä pahimmasta päästä "susiensuojelua"? MMM pystyisi todella halutessaan muuttamaan toimintamalliaan nykyisestä, politiikka on vain kumma juttu, ja byrokratia muutoksessaankin hidas.

Allekirjoitan susiadressin silloin, kun se ei ole kiihkoileva ja asenteellinen ja tarjoaa subjektiivisten juttujen sijaan jotain kestävää, sellaista mallia "hoito"suunnitelmaan, jonka voi siirtää välittömästi tarvittaessa käyttöön. Toivotan silti onnea, pahoin pelkään vain pettymyksen jäävän käsiin.
Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#37

18.01.2007 19:21

Sanon tänne ja siihen toiseen susiadressiin sellaisen kommentin, että jos täällä on joku joka laittaa "häirikkönimiä" adressiini, hän voisi lopettaa lapsellisen käyttäytymisensä. Todella typerää ja lapsellista sellainen..
Kalle Kehveli
Kuopio

#38

18.01.2007 19:39

Ronjalle,

mitä seurasin erästä foorumia, niin siellä paljastui että suden suojelijoiden piiristä on myös kirjattu allekirjoituksia nimimerkeillä, ilmaa omaa nimeä. Voisit pistää omaan adresessiisi sekä suden suojelufoorumeille tuon terveisesi myöskin. ;-)
Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#39

18.01.2007 19:45

Nimimerkit vielä ihan ok, jos eivät halua laittaa omaa nimeään. On minunkin adressissani nimimerkkejä muutama, eikä oikeaa nimeä, mutta se että laitetaan nimen ja paikkakunnan kohdalle oma mielipide asiasta esim: nimi "ei susien asialla" ja paikkakuntana "sudet kuolee", niin se on jo todella lapsellista.
Janne pajula
tohkala

#40

18.01.2007 23:19

Mielestäni susi kuuluu Suomen luontoon,niinkuin karhu, ahma ja ilveskin.Samoin myös monet hirvieläimet.Kuitenkin asiat ovat menossa kovaa vauhti päälaelleen kun hirvikannat on romautettu noin 5 vuoden tehometsästyksellä kohtuullisen vähiin:Syitä on monia ,kuten liikenneonnettomuuksien vähentäminen ja samoin metsätuhojen torjuminen.Hirvien metsästyksellä on sis pyritty vähentäämään hirvikolareita ja niistä mahdollisesti aiheutuvaa varaa ihmisille ja heidän omaisuudelleen.Jokainen joka on joutunut hirvikolariin muistaa sen varmaan lopun ikäänsä ja ehkäpä saattaa ajella varovaisemmin hirvivaara alueilla.

Ihmisiä ja heidän omaisuuttaan on siis suojeltu metsästyksellä.Muodostaako susi nyt siis jonkinlaisen poikkeuksen??? Onko siis susien aihettama pelko vähemmän aiheetonta kuin pelko joutua esim hirvikolariin??? voiko olla niin että susialueilla asuvien ihmisten tulee sietää ja katsoa vierestä kun heidän OMALLA PIHALLAAN juoksee susia??? Pitääkö ensi menettää ihmishenkiä ennenkuin tässä maassa taas herätään??

Susien määrää tulee rajoittaa samalla tavalla kuin hirvikantojakin.
Sudet kuuluvat Suomen luontoon; EI ihmisten pihoihin koira repimään tai aiheuttamaan pelkoa!!!!

Nyt on oiva tilaisuus laittaa ne meidän KANSANEDUSTAJAT töihin,vaalit on ovella...
Marko Lind
Imatra

#41

24.01.2007 11:36

Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#42

24.01.2007 14:39

Marko Lind, olethan kuitenkin tietoinen, että siitä "sudesta" joka kävi autojen kimppuun, oli kaulapannan omaava vaaleanruskea koira. Myös taannoin sitä 4v poikaa "ahdistellut" muriseva "susi" todettiin ilvekseksi..ja muistathan "suden" joka puri sitä poikaa käteen tuossa viime vuoden puolella, joka todettiinkin talon kultaiseksi noutajaksi...
Marko Lind
Imatra

#43

25.01.2007 00:04

Myönnän, että ihminen on erehtyväinen eikä näin ollen kaikki susihavainnot olekaan susia. Toisaalta myöskin erehtyväisyys tulee toisaalla esille siten, etteivät kaikki ne, joita luullaan koiriksi ole välttämättä niitä; suden tunnistaminen kun ei aina ole niin helppoa puhumattakaan ns. koirasusista, joita myöskin maassamme esiintyy.

Argumentit kuitenkin selvästi osoittavat suden kesyyntyessä muuttuvan uhkaksi ihmisen perusturvallisuudelle, sitä ei kai kukaan voi kieltää. Se joka näin yrittää tehdä, osoittaa vain ihmisen erehtyväisyyden tässäkin asiassa!

Koko luonto on jossakin määrin erehtyväinen (susikaan ei käyttäydy aina lajityypilliseen tapaansa) ja siksi väitteet, jonka mukaan susi ei olisi vaarallinen missään olosuhteissa ihmiselle, osoittaa vain tällaisten väitteiden tukevan edellä mainittua käsitettä "erehtyväisyydestä"...

Ronja Ryövärintytär
Keski-Suomi

#44

25.01.2007 19:20

"Myönnän, että ihminen on erehtyväinen eikä näin ollen kaikki susihavainnot olekaan susia. Toisaalta myöskin erehtyväisyys tulee toisaalla esille siten, etteivät kaikki ne, joita luullaan koiriksi ole välttämättä niitä; suden tunnistaminen kun ei aina ole niin helppoa puhumattakaan ns. koirasusista, joita myöskin maassamme esiintyy."

Kyllä koiran ja suden tunnistaa toisistaan aiva helposti, kun vaan tietää mitä katsoa. Ihminen on erehtyväinen kyllä, mutta tuo että kaikki koiriksi luullut eivät olisikaan koiria menee jo vähän liioitteluksi. Tuon lauseesi jälkeen moni herkkämielinen kannattajasi kyttää jokaista koiraa säikkynä kuin marsu luullen nähneensä suden..

"Argumentit kuitenkin selvästi osoittavat suden kesyyntyessä muuttuvan uhkaksi ihmisen perusturvallisuudelle, sitä ei kai kukaan voi kieltää. Se joka näin yrittää tehdä, osoittaa vain ihmisen erehtyväisyyden tässäkin asiassa!"

Jaahas, tuo sinun loppuosasi tuohon on aika paha, koska nyt tuntuu aivan turhalta sanoa, että oma perusturvallisuuteni ei ole hätkähtänyt mihinkään suuntaan susien lisääntyessä. Enkä erehdy oman elämäni tässä kohdassa, koska tiedän kun olen turvassa ja milloin en ole turvassa. Ja enemmän turvassa olen mennessäni metsään, kuin jonnekin kaupunkiin.

"Koko luonto on jossakin määrin erehtyväinen (susikaan ei käyttäydy aina lajityypilliseen tapaansa) ja siksi väitteet, jonka mukaan susi ei olisi vaarallinen missään olosuhteissa ihmiselle, osoittaa vain tällaisten väitteiden tukevan edellä mainittua käsitettä "erehtyväisyydestä"..."

Luonto ei erehdy noissa asioissa. Susi käyttäytyy kuten parhaakseen näkee, aivan kuten mikä muu luontokappale tahansa. Koira on helppo ravinto sudelle.
Vaikka itse en sutta pelkää, enkä kyllä karhua tai kyytäkään sen enempää metsässä liikkuessani, niin en ainakaan itse ole koskaan sanonut etteikö eläinten kanssa tulisi toimia varovaisesti. Pieni kunnioitus eläimiä kohtaan on hyvästä, pelko on pahasta.

Sanoisin vielä tuosta erehtyväisyydestä sen, että et varmaankaan ole koskaan ajatellut että sinä itse omine mielipiteinesi olisit erehtynyt!? Kaikki muut jotka ovat eri mieltä kanssasi, ovat erehtyneet, sinä oikeassa, niinkö?

R. Leppänen
Joensuu

#45

30.01.2007 15:53

Sudet eivät ole koskaan hyökänneet ihmisten kimppuun (ellei susi tunne oloaan uhatuksi.) Pikkulasten säikytteleminen susilla on naurettavaa hommaa.
Sudet ovat olleet täällä ensin. Keitä olette te, jotka viette toisilta kodin ja elinympäristön?
Ihminen jälleen kerran koettaa päteä ja alistaa luonnon jalkojensa juureen.
Pahalta tuntuu kun tiedän, miten viattomia luontokappaleita vain teurastetaan pelon nimessä. Eivät ne sudet mitään pahaa kellekään tee. Pitäisitte ne lemmikit ja karjat ym. turvassa. Ja silloinkin on vain luonnollista että susi toteuttaa alkukantaista vaistoaan syödessään kun on nälkä. Toki myötätuntoni on ihmisten menetysten puolella, mutta se ei tule koskaan oikeuttamaan mielettömään teurastukseen. Se ei ole mitään niinkään hienoa kuin itsepuolustus. Se ei ole selviytymistä. Se on mieletön järjen vastainen teko tappaa susia.
Ja kyllä, asun susialueella. En siltikään pelkää kulkea metsissä. Miksi pelkäisin? Jos näen suden, kävelen rauhallisesti pois. Sen verran minulla on kuitenkin kunnioitusta kanssaeläjiä kohtaan. Minulla ei ole syytä tappaa. Ei, vaikka susi söisi lemmikkini. Se on vain luonnollista että susi ruokkii itsensä, pentueensa tai laumansa.
Ihmiset eivät enää tarvitse turkiksia täällä päin maailmaa eikä kukaan suden lihaa syö tai tarvitse sitä selviytyäkseen hengissä. Jää vain kysymys miksi silti tappaa?
Onko teillä tosiaan jokin niin raskauttava (elämän ja kuoleman välinen) syy tappaa susi?
Kalle Kehveli
Kuopio

#46

30.01.2007 16:47

Ai että sudet eivät koskaa ole hyökänneet ihmisten kimppuun?

R.Leppänen, älähän nyt viitsi. Tai ota ainakin ensin selvää asioista.

Voinet aloittaa vaikka allaolevasta linkistä:
http://www.nina.no/archive/nina/Publikasjoner/oppdragsmelding/NINA-OM731.pdf

Tutkimuksen tekijät lueteltu (Suomesta Kojola) sekä lähdeviitteet lopussa.

Niin kauan kuin sudet pysyvät metsissä ja tyytyvät riistaruokaan, niin kellään ei ole mitään syytä hätyyttää niitä. Siitähän tässä on kyse!
Jan-Olof Hommas
LILJENDAL

#47

07.02.2007 21:06

Jos sudet saa Rabiesta niin sitten voi olla että aika moni ymmärtäisi miksi kanta pitää pysyä alhaalla.

Rabiestartunta saanut eläin muuttuu erittäin agressiiviseksi ja hyökkää keiken kimppuun, ihmisiä mukaan lukien.


auvo viinikainen
kinnula

#48

10.02.2007 18:53

susi kuuluu suomen luontoon. pihasudet pittää ruokkia vihtavuoren kuivamuonalla. suomessa tuntuu olevan liikaa susia koska niitä riittää pyörimään jo pihoissakin asti. jokainen järkevä ihminen käy allekirjoittamassa adressin jossa suomi saa itse päättää susikannastaan.
Kristiina Korhonen
Kuopio

#49

20.02.2007 23:23

JARMO TULKKI, KESKUSTA

- susia enemmän vai vähemmän maassamme?
EI

- tahdotteko Suomelle itsemääräämisoikeuden susipolitiikan suhteen?
EI

Onkstää silleen niinku vapaavalintainen tulkinta? :D
ROSVO- ROOPE
VARKAUS

#50

24.02.2007 00:21

Eräs Björlund Palokasta kommentoi hanakasti nimimerkillä näihin susiadresseihin!