Tuiran Koulun Puolesta

Voi voi...

/ #12 Re:

23.10.2014 21:38

#10: -  "Hei, jos kaikkea opetusta, sen tukipalveluita ja henkilökunnan työtiloja ei saa mahtumaan vanhan puolen tiloihin, niin silloin rakennus on liian pieni. Kun uudisrakennukseen ei ole varaa, niin silloin koulua täytyy käydä muualla."

Hei #10, tuossapa vasta hieno perustelu olla rakentamatta lisätiloja myöskään millekään uusien asuinalueiden kouluille (nehän ovat monessa paikassa liian pieniä jo valmiiksi) - tai ylipäätään kouluja lisää yhtään minnekään. Logiikkasi mukaan siis esim. korvensuoralaisille voi sanoa samat sanat: "Jos oppilaat eivät mahdu jo olemassa oleviin tiloihin, niin silloin täytyy koulua käydä muualla." Merikoskessa esimerkiksi on hyvää tilaa jo valmiina. Ei tarvitse rakentaa... Tuota mieltäkö oikeasti olet?

Ja missähän muualla Tuiran koulun 190 oppilasta voivat kouluaan käydä tulevaisuudessa, jos Tuiran koulu sulkee ovensa? Lähialueen koulut Myllytulli, Terva-Toppila ja Paulaharju eivät pysty vastaanottamaan 170:ää (Tuiran alueen oppilaat) saati 200:aa (Tuiran alueen omaa + erikoisluokille muualta kulkevaa) oppilasta. Saman alueen lasten ripottelu pitkin kaupunkia eri kouluihin olisi todella kummallista.

Tuiran koulu on ilmeisesti vahingossa valittu lakkautettavaksi tiedoiltaan jo vanhentuneen kouluverkkoselvityksen pohjalta. Oppilasmäärä on tuon selvityksen (v. 2010) tekemisen jälkeen lähtenyt nousuun, koska Tuirassa on vanhoissa asuinrakennuksissa meneillään sukupolvenvaihdos ja lisäksi alueelle rakennetaan koko ajan lisää. Osa lapsiperheistä haluaa palvelujen lähelle kaupunkiin - kaikki eivät halua asua metsä- tai peltolähiöissä tai maalla. Ei pitäisi olla yllätys. Sama suuntaus on Etelä-Suomessa ollut vallalla jo pitkään. Lisäksi täydennysrakentaminen kaupunkialueelle on kestävän kehityksen mukaista. Eikö siihen pitäisi satsata enemmän? Ja säilyttää siis myös palvelut, ei lopettaa niitä ja näivettää keskeistä aluetta.

Alakoulu on peruspalvelu. Tuiran alue on 9000 asukkaan suuralue, jolle kuuluvat peruspalvelut. Tämän pitäisi olla selvää. Nuorisotilat Tuirasta lakkautettiin jo, ja nyt aiotaan lopettaa sekä ylä- että alakoulu yhtäaikaa. Mihin yläkoululaiset Tuirasta suuntaavat? Terva-Toppilaan? Ai niin, eihän sinne mahdukaan... Hupsista, mitä tulikaan tehtyä...