Lumelasten puolesta

/ #24

04.11.2014 22:11

Lumeliitot on vaiettu ongelma. Jo 2003 tehdyssä sosiaali- ja terveysministeriön selvityksessä todettiin, että suomalaiset oli tulleet petoksen uhreiksi ja hyväksikäytetyiksi. Lapsi takasi poikkeuksetta maahantulijalle edun kansalaisuuden saamisessa ja täydet sosiaaliedut ilman pelkoa kiinnijäämisestä. Saksassa oli jopa tavattu turkkilainen lumeavioliittoja järjestävä liiga. Suomessa perheväkivalta oli lumeliitoissa yleistä, yleensä suomalainen hävisi omaisuudenjaossa, vaikka jo silloisella perhe- ja avioliittolainsäädännöllä oltaisiin voitu tuomita toisin. Suomi oli tutkimuksen ainoa maa, joka ei asettanut liitoille minkäänlaisia vaatimuksia tai jälkiseurantaa. Esim. USA:ssa lumeliitosta saattoi saada 5 vuotta vankeutta ja/tai 50.000 dollaria sakkoa. Vuoden 2004 ulkomaalaislakiuudistusta perusteltiin sillä, että liitot päättyivät heti pysyvän oleskeluluvan saannin jälkeen. Käytännössä mikään ei ole muuttunut. Uutta selvitystä ei ole tehty, mutta käytäntö on osoittanut, että vaikka kaksinnainti maassa on rikos, maahanmuuttajan päällekkäiset perheet (avo- ja aviojärjestelyillä ja lähtömaan lainsäädäntöä hyväksikäyttämällä tämä on mahdollista) katsottiin maahanmuuttajalle eduksi: mitä enemmän lapsia siittää, tarvittaessahan tämä käy hyvinkin nopeasti, sitä vahvempi side maahan on ja sitä varmemmin saa jäädä. Tätä ei epäröidä käyttää härskisti hyväksi.

Lapset syntyvät hyväksikäytöstä hyväksikäytettävistä, ja petoksesta palkitaan Suomen kansalaisuudella ja runsaalla taloudellisella hyödyllä. Varoja tulijalla on poikkeuksetta aina niin vähän, että elatusapu määrätään alle minimiin ja oikeudenkäyntikulut valtion kassasta. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka oikeus olisi todennut luotettavasti toteennäytetyksi, että maahanmuuttajalla on tuhansien eurojen ristiriita menojen ja tulojen välillä. Päinvastoin, siitä palkitaan toimeentulotuella. Lapsen ja elatusmaksujen laiminlyönti, alistaminen, eristäminen, kiristäminen, hyväksikäyttö, uhkailu ja mitä moninaisempi henkinen väkivalta saa jatkua aikuisikään lapsen oikeutena. Uhria painostetaan uuden luottamussuhteen rakentamiseen hyväksikäyttäjäänsä huostaanoton uhalla. Tämä siitä huolimatta, että oikeus on todennut, että lumevanhempi ei ole osallistunut lapsen hoitoon eikä ole ollut läsnä lapsen elämässä avioliiton aikana. Yhteishuolto on päivän sana ja siihen pakotetaan. Perhehelvettiä jatketaa yhteiskunnan toimesta aikuisikään, edes rikollisuus ei vähennä maahanmuuttajan asemaa yhteishuolto- ja tapaamisoikeuksissa. Lumeliittojen on voitu osoittaa lisäävän lapsikaappauksen uhkaa, mikä sairastuttaa vähitellen sekä lapset että heistä huolehtivan vanhemman. Kun lapsi kasvaa, hän oppii ymmärtämään taustansa ja totuus perhehelvetistäräjähtää silmille. Näitä tikittäviä aikapommeja maassamme kasvaa jo tuhansia.

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa, mutta vain, jos se on lapsen edun mukaista. Oikeus ei myöskään saa muodostua lapsen velvollisuudeksi olla vanhemman saatavilla silloin, kun vanhempi niin haluaa. Käytännössä jos lapsi tarvitsisi vanhempaa, vanhemmalla ei ole mitään velvollisuuksia lasta kohtaan. Lapsen etu ja lapsen oikeus eivät kohtaa lastensuojelussa.

YK:n ihmisoikeusjulistus velvoittaa valtiota estämään lasten laittomat maastaviennit. Lasta tulee suojella taloudelliselta sekä kaikilta muilta hänen hyvinvointiaan uhkaavilta hyväksikäytön muodoilta sekä välinpitämättömältä ja huonolta kohtelulta. Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin toimiin edistääkseen minkä tahansa laiminlyönnin, hyväksikäytön, pahoinpitelyn, kidutuksen tai muun julman, epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen uhriksi joutuneen lapsen ruumiillista ja henkistä toipumista sekä yhteiskunnallista sopeutumista. Toipumisen ja sopeutumisen on tapahduttava ympäristössä, joka edistää lapsen terveyttä, itsekunnioitusta ja ihmisarvoa. Lapsen tulee saada kasvaa ympäristössä, joka tukee lapsen tervettä fyysistä, psyykkistä, moraalista ja sosiaalista kehitystä. Lumelasten kohdalla yksikään näistä ihmisoikeusjulistuksen artikloista ei toteudu!