Tuiran Koulun Puolesta

Rentta Helekku

/ #19 Tuiran ja Leinonpuiston koulujen kohtalonyhteys

08.11.2014 11:32

Leinonpuiston erityiskoulu, jossa opiskelee kehitysvammaisia lapsia, ja Tuiran alakoulu toimivat osittain samoissa tiloissa (yhteinen sali, luokkatiloja, ruokala, opettajainhuone, talotekniikkaa). Koulujen kohtalot kytkeytyvät siis toisiinsa.

Leinonpuiston koulun käytössä olevassa 70-luvulla rakennetussa osassa on ilmennyt jo v. 1999 sisäilmaongelmia. Leinonpuiston erityiskoulu on aloittanut toimintansa tiloissa -94, ja tilat ovat alusta asti olleet täysin huonoja erityiskoulukäyttöön, sillä kehitysvammaiset oppilaat tarvitsevat mm. invavessoja, joissa mahtuu avustava aikuinen olemaan lapsen apuna, lisäksi tarvitaan terapiatiloja, aamu- ja iltapäivätoimintaa varten riittävät tilat, jakotiloja eri-ikäisten ja -tasoisten oppilaiden pienille ryhmille - esimerkiksi.

Mistähän johtuu, että kehitysvammaisten koulutarvetta ei ole missään vaiheessa katsottu kiireelliseksi?

70-luvun rakennuksen remontointi hyväkuntoiseksi olisi niin kallista, että korjaus ei kannata, vaan on viisaampaa rakentaa uutta. Nyt kuitenkin päättäjät ovat päätymässä siihen, että kehitysvammaisille lapsille välttää vähän huonompikin - sijoitetaan heidät siis jonnekin, missä sattuu olemaan tyhjää tilaa, esimerkiksi Myllytullin alueelle. Siirtoa voi perustella vaikka sillä, että Leinonpuiston K4-yksikkö on siinä lähellä - päättäjistä osa kai ajattelee, että voivathan ne vammaiset integroitua toisten vielä pahemmin vammaisten kanssa ja käyttää samoja terapiatiloja. Tulee halvaksi - eikös se ole se ykkösperustelu?

Kukaan päättäjistä tuskin on selvittänyt, mahtuuko K4-koulun vaikeavammaisetn oppilaiden terapiatiloja käyttämään enää yhtään enempää oppilaita. Ja jos joku vielä länkyttää vammaisten lasten oikeudesta oppia yhdessä muiden ei-vammaisten lasten kanssa, niin sanotaan, että onhan siinä se Kansainvälinen koulu lähellä, tehkööt yhteistyötä sen kanssa. (Ai niin, eiväthän toiminta-alueittain opiskelevat opiskele oppiaineita eivätkä yksilöllistetysti oppiaineita opiskelevat pysty opiskelussaan käyttämään englantia, joka on KV-koulun opetuskieli, mutta ei sitä kukaan hoksaa, ja paperilla se kuitenkin näyttää hyvältä...) tai Myllytullin koulun - kuskataan kerran pari vuodessa lapsia vieraisille toiseen kouluun - ai, eikö se olekaan integraatiota, jaa?

Tuiran alakoululaiset mahtuvat jonnekin (tehdään Paulaharjuun 30 oppilaan luokkia, ketäpä se haittaa, isojahan luokat ovat muuallakin), ja Merikosken yläasteen oppilaistahan yli puolet tuli Korvensuoralta (ai niin, oikeasti vain 53 %:a on korvensuoralaisia, loput Tuira-Välivainio-alueelta), joten loput niistä (se todella reilu alle puolet eli 47 %:a!) mahtuvat kai Norssiin, jos ei lähemmäs sovi. Eikä uusia lapsiperheitä enää muuta alueelle, jolla ei ole alakoulua, joten ongelma loppuu kyllä aikanaan.

Niin, kaikkea ei voi saada, ja joudumme tekemään kipeitä ratkaisuja. Aloitamme ne ratkaisut nyt näistä vammaisista lapsista, ja samalla hävitämme myös 200 oppilaan alakoulun Tuirasta. Mutta meillä on Kallioparkki, ja ydinvoimala Pyhäjoella.