Ei lukukausimaksuehdotukselle!

Mokkeri

/ #17 Maksut ja opintojen pakollisuus pelkkää motivaatiota tärkeämpia

11.11.2014 08:46

Kokemukseni mukaan monet tulevat Suomeen nimenomaan opintojen ilmaisuuden vuoksi. Lontoossa kiinalaisopiskelijat näyttivät minulle jopa virallista kiinankielistä opasta, jossa listattiin kaikki Suomen ilmaiset opinahjot, joihin heitä kehoitettiin hakeutumaan sekä perus- että jatko-oppintoihin.

Yli 20 vuotta eräässä yliopistossa Suomessa työskennelleenä tiedän monien jatko-opiskelijoiden vain hakeneen Suomesta halvan tohtoritittelin ja jatkaneen saman tien matkaansa esimerkiksi USA:aan. Tänä suurtyöttömyyden aikana Suomessa ei olisi hyvä edes se, että muualta tulleet jäisivät tänne töihin ja veronmaksajiksi. Maamme vähäiset opinto- ja työpaikat eivät yksinkertaisesti riitä edes omille, saati muiden maiden kansalaisille.

On pelkästään hyväksi, että vähintäänkin syntyneet kustannukset peritään. Vielä parempi olisi saada tuottoa. Näinhän tehdään erittäin menestyksekkäästi maailman parhaissa ulkomaisissa yliopistoissa.

Omista opinnoistani Lontoossa voin todeta, että korkeat maksut ja luentopakko olivat loppujen lopuksi tärkein tekijä opinnoissa nopeasti valmistumiseen. Pelkkä motivaatio ei olisi johtanut yhtä takuuvarmaan tulokseen, vaikka sekin oli minulla korkea.

Paha on tilanne silloin, jos motivaatiota ei syystä tai toisesta ole, opinnot ovat ilmaiset, eikä luentopakkoakaan ole. Silloin aika helposti tuplaantuu tai opinnot jäävät jopa kokonaan kesken.