Susikannan ylläpito Suomessa

Kristiina Korhonen
Kuopio

/ #36

18.01.2007 00:22

Sitä minä aidosti jaksan kerta toisensa jälkeen ihmetellä, että miksi heti sanotaan vastaan susiuskovainen/susiensuojelija/viherpiiperö/kaupunkilainen/vihreä, kun toinen yrittää perustella omaa, ehkä yleisestä linjasta poikkeavaa kantaansa. Kun argumentit loppuvat, niin alkaa haukkuminen. Tahallisen leimaavaa ja harvemmin se toinen osapuoli kuitenkaan joka perustelunsa kaneetiksi heittää vastaan mitään susivihaajista tai menee henkilökohtaiselle tasolle. Itse olen maalainen, vasemmistolainen, en kuulu mihinkään luonnonsuojelujärjestöön tai niiden tukiryhmään enkä tunnusta mitään maailmanuskontoakaan, silti olen sitä mieltä, että pystymme löytämään tasapainoisen ratkaisun ja elämään susien kanssa ilman niiden systemaattista lahtaamista. Minulla ei ole erityisiä intohimoja sutta kohtaan ja käytännössä minulle on aivan sama, onko niitä Suomessa vai ei. Tilanne nyt vain on se, että susi on rauhoitettu jo ennen Suomen EU:hun liittämistä ja niitä on ollut Suomessa aina, enemmän ja vähemmän. Tämän faktan kanssa pitää elää ja etsiä siihen kestävää mallia. Sairautta ei voi parantaa poistamalla pelkästään sen oireet.

Onko todellakin niin, että samaan asiaan ei voi etsiä ratkaisua eri näkökulmista? Jos ne johtavat yhtälailla kuitenkin kestävään loppuratkaisuun?

Ja jos muuta ei keksitä, niin otetaan EU syntipukiksi. Ei se EU niin Iso ja Paha Mörkö ole, etteikö se pysty muuttumaan. Itse toivon totisesti viranomaistoiminnan keventyvän niin, että poikkeavasti käyttäytyviin yksilöihin pystytään reagoimaan VÄLITTÖMÄSTI viranomaispuolelta. Tämä ei varmaan ole sieltä pahimmasta päästä "susiensuojelua"? MMM pystyisi todella halutessaan muuttamaan toimintamalliaan nykyisestä, politiikka on vain kumma juttu, ja byrokratia muutoksessaankin hidas.

Allekirjoitan susiadressin silloin, kun se ei ole kiihkoileva ja asenteellinen ja tarjoaa subjektiivisten juttujen sijaan jotain kestävää, sellaista mallia "hoito"suunnitelmaan, jonka voi siirtää välittömästi tarvittaessa käyttöön. Toivotan silti onnea, pahoin pelkään vain pettymyksen jäävän käsiin.